Verplaatsing moskee uit Kalsdonk: ja of nee?

3 oktober 2002

Verplaatsing moskee uit Kalsdonk: ja of nee?

Momenteel wordt er in de gemeente gediscussieerd over de verplaatsing van de 2 moskeeën in de Buijs Ballotstraat. Graag willen wij het SP standpunt hierover verduidelijken en u uitnodigen uw mening te geven.

Waarom nu?

Er mee leren leven

Op de eerste plaats verwondert het ons dat de gemeente het juist nu noodzakelijk vindt om de moskeeën uit Kalsdonk te verplaatsen. Toen de moskeeën daar zo'n 15 jaar geleden kwamen ontstond er de nodige onrust in de buurt, men vreesde geluidsoverlast, en parkeerdrukte. De bezwaren van de bewoners werden toen niet echt serieus genomen en er werd, naar ons oordeel al te gemakkelijk een stempel van racisme op gedrukt. De bewoners moesten er maar mee zien te leven. En dat hebben ze gedaan!

Compliment!

De bewoners van Kalsdonk -allochtonen én autochtonen- verdienen een groot compliment: Zij hebben het hele moeilijke proces van integratie van allochtonen als eerste vorm gegeven, en met veel vallen en opstaan met veel spanningen en problemen een manier van leven gevonden in deze multiculturele wijk. En was het maar zo dat er geen spanningen en problemen zijn; natuurlijk zijn die er, maar de bevolking van Kalsdonk slaat zich er door heen op eigen kracht en vaak met een gevoel van in de steek gelaten te zijn door de politiek.

Integratiebeleid mislukt

De Tweede Kamer heeft onlangs eindelijk toegegeven dat het integratiebeleid zoals dat tot nu toe gevoerd is eigenlijk mislukt is. De bewoners in de oude wijken zoals bijvoorbeeld het Roosendaalse Kalsdonk hebben ondanks dat falend beleid zelf zich erdoorheen moeten slaan. Wij hebben daar alleen maar veel respect voor.

Ongemakkelijk gevoel

Sinds 1999 is de gemeente met ARWON bezig de wijk te veranderen. Grote stukken moeten gesloopt worden en daarvoor in de plaats komen andere en aanzienlijk duurdere woningen terug. Onderdeel van het plan is om de zogenoemde Airey woningen te slopen en hier een buurtje met duurdere huizen van te maken. En daarin past volgens de gemeente dan niet meer de moskeeën aan de Buijs Ballotstraat. Zolang het nog sociale woningbouw is met smalle straatjes met weinig parkeerruimte was het voor de gemeente nooit een probleem. Toen was al het bezwaar van bewoners gezeur en discriminatie. Maar nu er een plan ligt voor duurdere woningen op ruimere kavels met meer parkeerruimte en een ruimer openbaar gebied, nu ineens is de moskee daar een probleem. Daar krijgen wij dus een ongemakkelijk gevoel bij.

Waarom niet in Kalsdonk?

Plan: wijken voor de rijken

De verplaatsing van de moskeeën hangt dus nauw samen met de plannen die gemeente en ARWON verder nog met Kalsdonk hebben. De SP heeft steeds als kritiek op die plannen gehad dat ze niet uitgaan van de problemen en wensen van de huidige bewoners van Kalsdonk. De kern van de plannen is simpel: goedkope woningen worden ingeruild voor duurdere. Wijken voor de Rijken hebben wij dat genoemd. Waar die bewoners dan naar toe moeten verhuizen vraagt buiten de SP niemand zich af. Verbaasd liet ARWON onlangs horen dat de druk op de wachtlijsten zo toeneemt de laatste tijd. Hoe kan dat nu ? Maar de gemeente gaat gewoon door met bouwplannen als Weihoek en Laagveld, plannen voor meer duurdere woningen dus.

Uitgangspunt huidige bewoners

De SP heeft steeds gepleit voor een verbeterplan voor Kalsdonk uitgaande van de huidige bevolking van de wijk. Momenteel bestaat de bevolking van Kalsdonk uit 20% Turken 21% Marokkanen en 10% met een andere niet westerse afkomst. Daarmee is het de meest multiculturele wijk van Roosendaal, met alle problemen en spanningen die daarmee gepaard gaan, maar ook met de kansen die dat heeft.

Uitdaging?

Het zou de uitdaging van het gemeentebestuur moeten zijn om daarop een plan van ontwikkeling van de wijk te maken. Het gemeentebestuur pakt die uitdaging niet op maar komt niet verder dan een woningbouwprogramma met als kenmerk wijken voor de rijken. En tegen de Marokkaanse en Turkse gemeenschap zegt ze "jullie moskee staat ons nu in de weg, we zoeken elders in de stad nog wel een hoekje." Voor ons is dat, gelet op de bevolkingssamenstelling van de wijk, een veel te magere argumentatie waarom die moskeeën nu uit Kalsdonk verplaatst zouden moeten worden.

Breed debat

De discussie over hoe de integratie van allochtonen en de betekenis van de islam in de Nederlandse samenleving is eigenlijk nog maar net begonnen. De SP wil een pleidooi houden om samen met alle bevolkingsgroepen in Kalsdonk die discussie over de multiculturele samenleving te organiseren en op basis van die discussie de plannen voor Kalsdonk bij te stellen. Pas als we die discussie goed gevoerd hebben kunnen we de vraag beantwoorden of de moskeeën in Kalsdonk moeten blijven of beter elders in de stad.

Tijd nemen

Wij stellen dus voor dat de gemeente over dit onderwerp een integraal en breed debat gaat organiseren waarbij alle betrokkenen de kans krijgen voldoende te participeren. Dat moeten we dan niet even afraffelen zoals de gemeente dat gewend is met "de wettelijk voorgeschreven inspraak", maar hiervoor echt serieus de tijd nemen.

Uw mening

Graag horen we ook uw mening:
SP Roosendaal Wouwseweg 15
4703 BK Roosendaal