Collegevorming Roosendaal voorbode van "uitsteldemocratie"?

29 maart 2002

Collegevorming Roosendaal voorbode van "uitsteldemocratie"?

Roosendaal 29 maart '02

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,
Burgemeester Mr M.J.H. Marijnen

Geachte voorzitter,

Heden ontvingen wij het concept raadsprogramma. Inhoudelijk wil ik daar nu nog niets over opmerken want we moeten het eerst nog bestuderen. Wat onze fractie echter hoogst verbaast is de mededeling in het begeleidende schrijven van de informateur de heer Buijs dat de raadsvergadering opnieuw wordt uitgesteld.
We stellen vast dat de collegevorming zich achter gesloten deuren voortsleept, en dat de partijen die daar bij niet meer betrokken zijn maar moeten afwachten wat uit dat proces komt. We hebben nu een concept raadsprogramma dat lijkt ons op zich de moeite van al het bespreken waard en bovendien zouden wij graag van de bij de collegevorming betrokken partijen geïnformeerd worden over de stand van zaken. Na een aanvankelijk uitstel van 28 maart naar 4 april worden we nu zonder enige vorm van overleg geconfronteerd met dit uitstel: Geen overleg, geen verzoek, gewoon een simpele mededeling.
Naar ons idee is dat toch niet helemaal de bedoeling van het dualisme. Het is toch niet aan het opperhoofd van de grootste partij om te bepalen wanneer de raad bijeen komt. Is dit een voorbode van een nieuw soort "uitsteldemokratie", zo vragen wij ons af. Ik kan u mededelen dat wij daaraan geen behoefte hebben.

In onze eerste en voorlopig laatste raadsvergadering hebben we een Reglement van Orde aangenomen. In artikel 6 is bepaald wanneer de raad vergadert, en wat te doen bij een afwijkend tijdstip. In de eerste en eveneens laatste presidium bijeenkomst was besloten dat de raad op 28 maart bijeen zou komen. Dat dat eveneens zonder enige vorm van overleg werd verschoven naar 4 april zat ons al niet lekker maar om het nu opnieuw zonder enige vorm van overleg 14 dagen op te schuiven vinden wij onacceptabel.
We verzoeken u dan ook de geplande raadsvergadering gewoon door te laten gaan op 4 april. Wanneer dat naar uw mening niet mogelijk is verzoeken we u conform artikel 6 lid 2 daarover het presidium te consulteren.

Met vriendelijke groeten, namens de SP fractie,

Hugo Polderman