Verkiezingsuitslag: Sp is de grootste winnaar

6 maart 2002

Verkiezingsuitslag: Sp is de grootste winnaar

SP-raadslid Hugo Polderman is niet langer meer een eenling in de Roosendaalse raad. Voortaan weet hij Gabriëlle Jongenelis naast zich.

"Mooi. Er kunnen maar weinig partijen zeggen dat ze zich hebben verdubbeld. Onze oppositie is beloond en er is vandaag een dikke streep gehaald door de huidige coalitie."
"We zijn er zelf ook even beduusd van geweest. Winst hadden we in ieder geval zeer gehoopt en ook wel verwacht, maar dat ze zo overduidelijk zou zijn heeft ons zelf ook zeer aangenaam verrast.
De SP is altijd een partij geweest die gestaag groeit. We zijn geen luchtballon zoals D'66 of de leefbaarheidspartijen of een media fenomeen als Pim Fortuyn. Onze groei is per verkiezing wel steeds zichtbaar geweest. We hebben er lang over gedaan om überhaupt in de gemeenteraad te komen en we hadden ook weer twee verkiezingen nodig om van 1 naar 2 zetels te gaan.
Maar langzame groei beklijft het beste en het gaat er bij een partij als de SP vooral ook om de groei van de afdeling gelijk op te laten gaan met de groei van de fractie. Zo houden we vast aan ons principe 'geen fractie zonder actie'. Het SP werk buiten de gemeenteraad is misschien nog wel belangrijker dan het werk in de raad zelf. Dat moet de SP steeds voor ogen houden."

ROOSENDAAL (77648 inwoners)
  2002 vorige raad
zetels stemmen % % zetels
Opkomst 35 29800 50,1 47,8 35
CDA 8 6126 20,6 24,4 9
VVD 8 6178 20,7 18,3 7
Rampaart 12 9539 32,0 17,7 6
PvdA 3 2690 9,0 8,5 3
POR/GL 2 1837 6,2 7,5 3
SP 2 1963 6,6 3,2 1
ACTIEF 0 750 2,5 1,4 0
D66 0 717 2,4 2,4

Overig98 - - - 16,6 6

Bron: BN DeStem

"Een analyse van de cijfers: De collegepartijen verloren: het CDA 1 zetel, de combinatie VVD -VL 4 zetels. Dat lijkt ons een niet mis te verstaan oordeel van de kiezer over het gevoerde beleid van het voormalig college. Dan de anderen: De PvdA bleef gelijk, het POR verloor een zetel. De combinatie Roosendaalse Lijst en Riet Knappers ging van 7 naar 12 zetels een winst dus van 5 zetels, en geen 6 zoals sommigen rekenen. We wijzen er even op dat Riet Knappers in haar eentje 1144 stemmen heeft gehaald goed voor 2 zetels als zij zelfstandig was gebleven.
Tenslotte de SP de enige partij die echt verdubbelt zowel in absolute stemmen als in zetels, (van 882 naar 1963, van 1 naar 2). Uitgedrukt in percentages is de winst van de SP nog overtuigender: De SP heeft 1081 stemmen gewonnen dat is maar liefst 122%. De Roosendaalse Lijst wint 3839 stemmen wat gelijk staat aan een winst van 67%. Daarmee wordt duidelijk dat de SP bij deze verkiezingen de grootste winnaar was.
Deze uitslag lijkt mij maar voor één uitleg vatbaar: de kiezer heeft het huidige college-beleid afgekeurd. Waar de volledige raad op de SP na nog weigerde b.v. het r.o.beleid ten aanzien van de verplaatsing van Kersten Voeten af te keuren heeft de kiezer die slappe opstelling gecorrigeerd: Het beleid verdient wel degelijk afgekeurd te worden vond de kiezer. En onnodig op te merken dat wij het daar van harte mee eens zijn. We zijn zeer benieuwd hoe nu de besprekingen om tot een nieuw college van B&W te komen zullen verlopen. De grootste fractie behoort daartoe het initiatief te nemen. Hoe de Roosendaalse Lijst dat gaat doen en of ze het aan durft het CDA aan de kant te laten? We zijn zeer benieuwd.
De vernieuwde SP fractie, Gabriëlle Jongenelis en Hugo Polderman, hebben al aan de Roosendaalse Lijst laten weten bereid te zijn tot constructieve besprekingen om een ander beleid mogelijk te maken. In die besprekingen zullen wij van onze kant uiteraard uitgaan van ons 11 punten programma waarmee we naar de kiezer zijn gegaan."