Analyse verkiezingsuitslag

16 mei 2002

Analyse verkiezingsuitslag

Vergeleken bij de ook al prima uitslag van de gemeenteraadsverkiezing op 6 maart j.l. is de uitslag van de Tweede Kamer verkiezingen van 15 mei nog beter.

Nog nooit kozen zoveel Roosendaalse kiezers voor onze partij: 2464! Op 6 maart waren het er "nog maar" 1963. De fase van een principieel maar klein partijtje zijn we hiermee voorbij. Principieel zullen we zeker blijven maar met deze 5,8% van de kiezers achter ons bij een landelijke verkiezing zijn we door aan het groeien naar een middelgrote partij. Dat schept natuurlijk weer nieuwe verwachtingen en dus een nieuwe opdracht voor onze afdeling. Daarover zo meer. Maar eerst nog even terug naar de uitslag.

Om de gemeenteraad en de landelijke verkiezingen te vergelijken is een hachelijke zaak. De gemeenteraad heeft z'n eigen dynamiek. Zo was er bij deze landelijke verkiezingen geen Roosendaalse Lijst, maar wel de Lijst Pim Fortuyn. Ook in Roosendaal scoorde die goed, ongeveer zoals de landelijke trend, 20,7%. Vergeleken met de 32% die bij de gemeenteraad de Roosendaalse Lijst scoorde is de lijst Fortuyn qua omvang wel te vergelijken met de Roosendaalse Lijst wat betreft de positie ten opzichte van de gevestigde landelijke partijen, maar daarmee houdt de overeenkomst ook wel op. Hoe onvergelijkbaar beide verkiezingen zijn blijkt ook uit de grote verschillen die de grote landelijke partijen scoren: PvdA gemeente 9% landelijk 11,4%; CDA gemeente 20,5% landelijk 31,3%; VVD gemeente 20,7% landelijk 17,4%; D66 gemeente 2,4% landelijk 4,3%. Opmerkelijk is dat de PvdA dit keer dus dicht in de buurt bleef van haar score bij de gemeenteraad. Normaal scoort de PvdA landelijk veel beter (28,2% in 1998). Bij de SP is het juist zo dat we in de doorsnee afdelingen bij gemeenteraadsverkiezingen altijd veel hoger scoren dan bij de landelijke verkiezingen. Als een afdeling zijn werk goed doet en met acties buiten de raad flink aan de weg timmert wordt dat altijd beloond door de kiezer. Dat verklaart dat de SP het beter doet bij lokale verkiezingen dan bij landelijke. Ook in Roosendaal is die tendens waar te nemen sinds de afdeling bestaat, en sinds we in de gemeenteraad zitten is dat verschijnsel alleen maar sterker geworden.

En zo hoort het ook, wat dat is een bewijs van onze leuze "geen fractie zonder actie". Het is een wezenskenmerk van de SP om acties te voeren voor en met de bevolking. Dat moeten we er dus in houden. Zo moeten we ook de resultaten die nu geboekt zijn begrijpen. Bij de gemeenteraad haalden we op 6 maart 6,6%, en nu voor de landelijke 5,8%. In 1998 was dat nog 4,2% dus ook daarmee vergeleken een goede stijging. De stijging in absolute aantallen tussen de gemeenteraad van maart en de landelijke van 15 mei (van 1963 naar 2464)is opmerkelijk maar moet afgezet worden tegen de hogere opkomst 50,11% bij de gemeente tegen 73,91 nu bij de landelijke. Daarbij moeten we ook nog bedenken dat na de moord op Fortuyn de campagne is stop gezet. Dat heeft ongetwijfeld onze score nog gedrukt. Want een analyse van de resultaten per stembureau laat zien dat er een algemene stijging van aantallen stemmen te zien is behalve in die gebieden waar we vlak vóór de verkiezingsdag van de gemeente nog fors campagne hadden gevoerd. Dat konden we nu niet herhalen en juist in die stembureaus zijn we wat achteruitgegaan. Als we onze campagne hadden af kunnen maken zoal we hem gepland hadden, hadden we een nog beter resultaat kunnen boeken.

Maar dat in aanmerking genomen is het getal van 2.464 SP stemmers een resultaat waar we trots op kunnen zijn. Toch biedt dat getal van 2.464 SP stemmers ook stof tot nadenken voor de afdeling. Kennelijk zijn er dus 2.464 - 1.963= 501 SP stemmers in Roosendaal die bij de laatste gemeenteraadverkiezing óf thuis zijn gebleven ?f op een andere partij hebben gestemd, maar die wel duidelijk SP sympathie hebben. Er valt dus nog duidelijk winst te boeken voor ons als afdeling.

Hoe het ook zij, duidelijk is dat zo'n kleine twee en een half duizend Roosendalers het doen en laten van de SP hier met veel belangstelling zullen volgen. Die mensen verwachten wat van ons als afdeling en die verwachtingen mogen we niet beschamen. Juist nu zo veel kiezers op drift zijn zal er extra gelet worden op wat de SP doet. Kortom het politieke klimaat is goed en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Aan de slag dus als afdeling! We hebben een wereld te winnen. Uiteraard kunnen we daarbij iedere SP-er die wat voor de afdeling wil doen heel goed gebruiken. Het zo volstrekt onjuist zijn om nu alleen het werk in het parlement en de gemeenteraad te doen, en het dus allemaal over te laten aan de fracties in de Tweede Kamer en de gemeenteraad. Juist nu zal het er op aan komen onze kracht als totale partij te mobiliseren. Dat is de opdracht voor het afdelingsbestuur. We kunnen daarbij nog heel veel hulp gebruiken.

Hugo Polderman

Verkiezingsuitslagen