Toekomst St. Janskerk

8 mei 2002

Toekomst St. Janskerk

Roosendaal 8 mei '02

Aan het college van B&W van de gemeente Roosendaal.

Zaterdag 4 mei j.l. lazen wij in BN/de Stem dat het kerkbestuur doende is om een toekomstige nieuwe eigenaar te vinden voor de St. Janskerk. De discussie over de toekomst van dit meest beeldbepalende gebouw in onze stad speelt zoals bekend al langer. Vele Roosendalers -gelovig of niet - maken zich onzes inziens terecht zorgen om de toekomst van dit voor Roosendaal zo kenmerkende gebouw. De geschiedenis van de St. Antoniuskerk en de Corneliuskerk maakt velen bezorgd. Eventueel verval, en/of sloop of een ongewenste commerciële bestemming is voor alle Roosendalers een gruwel. Wij zijn van mening dat we dat in ieder geval moeten zien te voorkomen. Een optie van een culturele bestemming vergelijkbaar met schouwburg de Maagd in Bergen op Zoom ligt in Roosendaal ook niet erg voor de hand gezien de nabijheid van schouwburg de Kring.
Dit alles brengt ons ertoe de volgende vragen aan uw college voor te leggen:

1. Wat is de positie van het gemeentebestuur in deze zaak?
  2. Vindt U dat de gemeentelijke overheid een rol heeft - of moet willen hebben -, in de discussie over de toekomstige bestemming van dit kerkgebouw?
  3. Bent u bekend met de situatie in Etten-Leur, waar een voormalig kerkgebouw nu dienst doet als raadszaal?
  4. Acht u een dergelijke optie ook een mogelijkheid voor Roosendaal?
  5. Zo ja bent u bereid hiertoe initiatieven te ontwikkelen, en zo ja welke dan?

We zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet, hoogachtend,

De SP fractie gemeente Roosendaal,
Gabriëlle Jongenelis & Hugo Polderman.