Dakloos in Roosendaal

11 december 2002

Dakloos in Roosendaal

Raadsvragen aan het college van B&W van Roosendaal.
Roosendaal 11 dec 2002.

Geacht college,

Terwijl er voor de komende nacht min 7 graden voorspeld wordt bereiken ons berichten dat in Roosendaal nog mensen de nacht op straat moeten doorbrengen. Kennelijk is de opvang bij de Zuidwester niet genoeg bekend. De gemeentepolitie Roosendaal bevestigde vandaag deze signalen. Nu is het ons bekend dat het staande beleid van de gemeente Roosendaal is om de dak- en thuislozen naar onze buren m.n. naar de opvang de Zuidwester in Bergen op Zoom door te sturen.

De SP was en is het oneens met dit beleid, maar bij discussies over dit thema in de vorige raadsperiode bleef het toenmalig college op het standpunt dat Roosendaal geen dak en thuislozen kent. Dat we ze dagelijks in Roosendaal rond zien zwerven is kennelijk niet genoeg om het probleem te onderkennen.

De SP fractie heeft naar aanleiding hiervan de volgende vragen:

1. Is het college inmiddels bekend met het verschijnsel dat in Roosendaal mensen op straat slapen?
  2. Bent u bereid het probleem opnieuw met ons te bespreken in de raad/commissie? De discussie hierover is inmiddels immers alweer enige jaren geleden en de situatie is sindsdien wel veranderd maar niet verbeterd.
  3. Bent u bereid voor deze winter enige vorm van noodopvang in te richten vooruitlopend op de resultaten van een nadere beleidsdiscussie over dit probleem? De politie beschikt momenteel in Roosendaal niet over enige plaats waar zij deze mensen naar toe kan verwijzen als zij hen uit b.v. een portiek moet verwijderen. Het verwijzen naar onze buurgemeente werkt in de praktijk kennelijk niet altijd. Het officiële beleid van de Nederlandse Spoorwegen is om deze mensen niet toe te staan op het station te slapen. Rest dus in Roosendaal de straat of een illegale schuilplaats??.ook bij min 7.
  4. Bent u het met ons eens dat dit mensonterend is en Roosendaal onwaardig?

Namens de SP fractie, Hugo Polderman