SP ouderwets "aan de stok" met de raad

21 juli 2003

SP ouderwets "aan de stok" met de raad

SP fractie krijgt het weer ouderwets "aan de stok" met rest van de raad. In de gemeenteraad ontstond deze maand weer absolute politieke duidelijkheid. Het was weer ouderwets de SP tegen de rest. In twee moties dwong de SP fractie de raad kleur te bekennen.

De eerste uitspraak ging het over zwembad de Stok. Zoals u weet al langer een discussiepunt. Al sinds de bouw is duidelijk dat het buitenbad gewoon veel te klein is. Vorig jaar kreeg de SP de meerderheid nog achter zich voor het verzoek om in deze bestuursperiode alles in het werk te zetten om een groter buitenbad mogelijk te maken. Die uitspraak kwam zo in het raadsprogramma. Het college kreeg opdracht uit te zoeken hoe dat moest.
Een jaar lang was het vervolgens absolute radiostilte over dit onderwerp.
En uitgerekend één dag voor de algemene beschouwingen komt het college met een rapport waarin staat dat het slechte functioneren allemaal de schuld is van de directeur, als er maar een betere manager komt zal de Stok wel beter gaan draaien.

Volgens de SP fractie is dat onzin: ten eerste is het een politiek besluit geweest om zo'n klein buitenbad te maken, en ten tweede heeft de wethouder een jaar lang de zaak laten rusten. De raad had echter geen behoefte om zich hierover uit te spreken. "Te vroeg" vonden ze allemaal. Dat via de krant de crisis bij de Stok in heel Roosendaal besproken zou worden deerde de volksvertegenwoordigers niet.

De tweede uitspraak ging over de komst van een Factory Outlet Centrum, een fabrieksverkoop winkelcentrum. Wrang genoeg moet dit volgens het college tegenover de Stok komen. Geen buitenbad wel een dumpcentrum. Als enige partij wil de SP helemaal niet beginnen aan zo'n koopcentrum, en al zeker niet op die plek:
er is al overbewinkeling, kijk maar naar Passage en Biggelaar;
het is volledig in strijd met alle ruimtelijk beleid, nota bene zou de ecologische zone bij de beek verlegd moeten worden;
het is maatschappelijk ongewenst, het stimuleert de (auto)mobiliteit, het is in strijd met alle streven naar meer duurzaamheid, het stimuleert de zogenaamde 24 uureconomie met zondag openstelling e.d.

Alle andere partijen vonden toch dat we er maar wel aan moeten beginnen, en dat wethouder Pelle hiermee goed bezig was geweest.

Hugo Polderman