Gratis Parkeren voor gehandicapten

31 oktober 2003

Gratis Parkeren voor gehandicapten

De SP Roosendaal gaat een motie indienen om het parkeren voor gehandicapten gratis te maken.
Dit is al in de helft van alle gemeentes (waaronder Bergen op Zoom) het geval, waarom dus ook niet in Roosendaal?

Een verslag vanuit de gemeenteraad:

Het gaat volgens de SP veel meer om het al dan niet aanwezig zijn van alternatieven. En als die er niet zijn, zoals bijvoorbeeld in Roosendaal, dan pakt men de auto. Het steeds verder afbreken van adequaat openbaar vervoer maakt de afhankelijkheid van de auto steeds maar groter.

De vraag is: leg je je bij deze ontwikkeling neer? Aanvaarden we de auto als heilige koe, waar we de hele stad op inrichten, en die we dan vervolgens soms ook weer als melkkoe gaan gebruiken. Dat is nu de insteek die gevolgd wordt.
De SP zou liever kiezen voor een andere insteek. Wij aanvaarden die totale afhankelijkheid van de auto niet. Wij wensen niet blind te zijn voor de negatieve aspecten van de automobiliteit: het enorme ruimtebeslag in onze binnensteden en de kwalijke gevolgen voor milieu en volksgezondheid.
Ik hoop dat we in de debatten over duurzaamheid en de autoloze zondag nog eens terug zullen komen op deze zaak.

De SP is nooit een pleitbezorger geweest van de nieuw te bouwen parkeergarage onder de Nieuwe Markt. Maar als die er dan toch moet komen zijn we het er wel mee eens dat de financiering komt vanuit het parkeerfonds. En als dat betekent dat door deze onttrekking van 2,5 miljoen het parkeerfonds te snel leeg raakt, zit er niets anders op dan de tarieven te verhogen. Die redenering kunnen we billijken.

Maar het gaat ons zoals gezegd toch vooral om het aanbod van alternatieven. Als sturingsprincipe geloven we helemaal niet in de tarieven. Als je de mensen uit de auto wilt hebben moet je uit een ander vaatje tappen. Het blijkt dat in een stad als Roosendaal de enige echte concurrent van de auto de fiets is. Het gebruik daarvan moeten we dus stimuleren.
Waar blijven de fietsenstallingen? Waar blijven de plannen om de fietsvoorzieningen te verbeteren? U hebt dit voorjaar een fraaie nota uitgereikt gekregen van de Fietsersbond. Wat is er met de aanbevelingen gebeurd?

Een ander alternatief is de stads- en streekbus. Die zijn inmiddels zo ver uitgekleed dat je bijna zou vergeten dat er nog een bus is. Hoe zit het met de bus? Kan de wethouder daar nadere informatie over geven, doet u daar nog wel eens wat voor?

Er is één groep van autogebruikers die echt afhankelijk is van die auto namelijk de gehandicapten. De SP vindt dat die in de hele discussie over parkeertarieven en parkeermogelijkheden zeer weinig aan bod komen. Het is dit jaar het Europese jaar van de gehandicapten. Een mooie gelegenheid om nu een verzuim goed te maken.

Gehandicapten hebben geen keus, dus daar is het verhaal anders voor. Daar moeten we dus niet zoeken naar alternatieven maar moet de bereikbaarheid van de stad met de auto optimaal zijn. Naar ons idee moet dat dan ook tot uitdrukking komen in de tarieven. En dat doet het nu niet. Dat willen we graag aanpassen en daartoe hebben we een motie of wel amendement voorbereid.

Roosendaal wil zich graag presenteren, als het zo uit komt, als één van de Brabantse buitensteden. Zou het dan ook niet netjes zijn als we op dit gebied van parkeervriendelijkheid voor gehandicapten één lijn trokken met onze duostad Bergen?

In ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten, waaronder dus Bergen op Zoom, is het parkeren met een gehandicaptenkaart ook bij parkeermeters gratis.
De SP vindt dat een sociale maatregel. Het gaat hier immers om een categorie mensen die echt afhankelijk zijn. Zij hebben niet de keus zal ik de auto pakken of ga ik op de fiets. Zo'n kaart krijg je niet zo maar, daarvoor geldt een vrij strenge keuring. De praktijk in Roosendaal is nu dat deze mensen die dus vaak slecht ter been zijn eerst een eind naar de meter heen en terug moeten lopen, voor vitale mensen vaak al een gedoe maar voor hun een extra drempel om Roosendaal te bezoeken.
In het jaar van de gehandicapten lijkt ons dat een situatie die we nodig moeten verbeteren.

Ook het aantal speciale invalide-parkeerplaatsen is in Roosendaal onder de landelijke richtlijnen van namelijk 2%.

Ons voorstel is dus om het aantal speciaal ingerichte gehandicapten parkeerplaatsen zo spoedig mogelijk te verhogen tot de landelijke norm van 2% van het totaal aan openbaarparkeerplaatsen.
En om te besluiten dat automobilisten met een invalide kaart voortaan gratis in Roosendaal kunnen parkeren.

Motie

De gemeenteraad van Roosendaal in vergadering bijeen op donderdag 31 oktober 2003,
sprekende over het collegevoorstel "aanpassing parkeer tarieven", overwegende dat:

• er in de voorgestelde tarieven voor parkeren nog geen rekening is gehouden met de specifieke omstandigheden van gehandicapten(houders van een Europese Invalide Parkeerkaart);
  • in ongeveer de helft van de Nederlandse gemeentes houders van een invaliden-parkeerkaart gratis kunnen parkeren waar voor anderen een betaald parkeerregime heerst;
  • ook in onze duo stad van de Brabantse buitensteden (Bergen op Zoom) de houders van een dergelijke kaart gratis kunnen parkeren;
  • ook Roosendaal graag de gehandicapte medemens volwaardig wil laten mee participeren in de Roosendaalse samenleving;
  • de houders van een invaliden-parkeerkaart afhankelijk zijn van de auto om te komen waar ze graag willen komen;
  • het heen en weer lopen van de parkeerplaats naar de parkeermeter net een stapje te veel kan zijn voor deze categorie medemensen;
  • er in Roosendaal minder dan de landelijke norm van 2% van het totaal aan parkeerplaatsen gereserveerd en ingericht is voor gehandicapten;

besluiten

1. het aantal parkeerplaatsen gereserveerd en ingericht voor gehandicapten zo spoedig mogelijk op peil te brengen van de landelijke richtlijn, dus 2% van het totaal;
  2. in de, heden vast te stellen, parkeerverordening op te nemen dat houders van een Europese Invalide parkeerkaart in het hele PUP gebied gratis kunnen parkeren.

Fractie SP.