Onderhoud wegen

1 oktober 2003

Onderhoud wegen

In de laatste raadsvergadering had de SP forse kritiek op de besteding van €350.000,- aan het opknappen van de straat de Veenen, gelegen in het industrieterrein Borchwerf.

De reden dat deze straat wordt opgeknapt is louter en alleen gelegen in het feit dat er subsidie van het rijk en provincie gegeven wordt voor het opknappen (revitaliseren) van bestaande industrieterreinen. Op zich zijn wij daar groot voorstander van, want we kunnen beter bestaande bedrijventerreinen herinrichten en opknappen dan steeds maar weer nieuwe terreinen aanleggen.
Maar in de praktijk komt van dat revitaliseren niets anders terecht dan dat de straten, die vaak veel te lijden hebben door zwaar vrachtverkeer, met provinciale subsidies (dus ook op kosten van de gemeenschap) worden vernieuwd. Het herinrichten en opnieuw bezet krijgen van die bedrijventerreinen daar komt niks van terecht. Zie de vele bordjes te huur en te koop op die industrieterreinen.
De provincie stelt geen voorwaarden voor het daadwerkelijk opknappen in de zin van herbezetten of iets dergelijks. Zo worden met gemeenschapsgeld alleen de wegen vernieuwd onder het mom van revitalisering bedrijventerreinen.
Wel heeft de provinciale subsidie de voorwaarde dat de gemeente een even groot bedrag investeert. Zo gaat er dus in het geval Veenen €350.000,- gemeentegeld uit het budget voor onderhoud wegen en riolen naar deze straat en dus niet naar andere projecten.

Nu weten we dat de gemeente te kampen heeft met grote achterstand in het onderhoud van wegen, rioleringen, fietspaden en voetpaden. Volgens de SP fractie wordt dus zo de prioriteit door dit soort subsidies verkeerd gelegd, namelijk eerst bij bedrijventerreinen in plaats van eerst in de woonwijken.