SP Roosendaal vernieuwt Hulp en Informatie Dienst

6 november 2003

SP Roosendaal vernieuwt Hulp en Informatie Dienst

Op donderdag 6 november herstart de Roosendaalse afdeling van de SP een wekelijks spreekuur van de Hulp en Informatie Dienst.

De SP is met deze service overal in het land groot geworden en heeft een meer dan 30 jarige ervaring met dit soort dienstverlening opgebouwd. In Roosendaal steunde onze HID (Hulp en Informatie Dienst) de laatste jaren met name op de kennis en ervaring van mevrouw Ans Vergouwen. Zij voerde en voert actie voor de verbetering van de rechten van chronisch zieken.

Het afdelingsbestuur heeft onlangs besloten tot een reorganisatie van de HID. Er is voortaan een wekelijks telefonisch spreekuur elke donderdag van 2 tot 3 uur, en mensen worden op afspraak geholpen. Het werkterrein van de HID is erg breed, maar het is een politieke hulpdienst dus het gaat vooral om mensen die problemen hebben met de effecten van de (lokale) politieke besluiten en regels. Hulp bij echtscheidingen en individuele hulpverlening is niet de bedoeling, maar er moet meer gedacht worden aan problemen met uitkeringsinstanties, werkgevers, huurbazen, gemeentelijke voorschriften die wel of niet verkeerd worden uitgelegd enz.

Eën van de eerste zaken die de HID aanpakt is de veranderingen in de bijstandswet. Op 1 januari gaat deze Wet Werk en Bijstand ook wel genoemd Wet Water en Brood in. De gevolgen voor de uitkeringsgerechtigden zijn groot, maar veel is nog onduidelijk. De SP hield vorige week een enqu?te bij de Sociale Dienst om zicht te krijgen op de vraag in hoeverre de cliënten al op de hoogte zijn van de komende veranderingen. Dat bleek nogal tegen te vallen: ruim 52% zei van nog niets te weten en nog geen informatie te hebben gezien over de veranderingen. Op de vraag of men rond kon komen met de uitkering antwoordde maar liefst 70% van niet. En dan te bedenken dat de veranderingen die het kabinet invoert niet zullen leiden tot verruiming, maar veeleer tot een aanscherping van de regels. De gemeente moet een lokale verordening maken om de WWB uit te kunnen voeren, en heeft daarin een zekere beleidsvrijheid. Gezien de voorstellen van het college van B&W om de aanvankelijk gereserveerde middelen van €177.000 voor de langdurige minima, te gebruiken om het gemeentelijk begrotingstekort te dekken ziet het er voor de Roosendaalse minima uitermate somber uit. Je zou dit een voorstel tot stelen van de armen kunnen noemen: €450 van gezinnen, €400 van alleenstaande ouders en €320 van alleenstaanden. Alsof deze langdurige minima baden in weelde en ze deze tegemoetkoming makkelijk kunnen missen, en het sluitend maken van een miljoenen begroting van de gemeente belangrijker is dan de eerste levensbehoefte van de armen. De solidariteit in de samenleving wordt hiermee ernstig aangetast.

De SP wil daarom de doorstart van de HID aangrijpen om de strijd voor een sociaal Roosendaal te versterken, en is druk doende met de opzet van een lokaal actie comité onder het motto "RED de SOLIDARITEIT". We roepen alle organisaties die zich inzetten voor een socialer Roosendaal en alle individuele Roosendalers die met ons van mening zijn dat door het huidige politieke beleid de solidariteit onder de mensen gesloopt wordt zich aaneen te sluiten tot een breed gedragen verzet om de solidariteit te redden.

Meer informatie SP, Gabriëlle Jongenelis woordvoerder commissie Samenleving tel 533990.