Gemeenteraad kiest toch voor outlet centre

12 december 2003

Gemeenteraad kiest toch voor outlet centre

In een langdurige extra commissie vergadering op 11 december toonde de vertegenwoordigers van Roosendaalse politiek vooral verwarring.

Afgelopen juni nam de gemeenteraad al het principe besluit dat ze mee wil werken aan de komst van zo'n koopcentrum. De SP was toen de enige die tegen stemde omdat volgens ons met dat besluit we niet meer terug zouden kunnen. Dat werd toen door alle andere partijen weersproken: We gingen alleen maar onderzoeken of en hoe het dan zou passen bij de Stok.

Een krappe 14 dagen vóór de commissie vergadering kregen de raadsleden een vuistdik dossier te lezen bestaande uit allerlei rapporten en onderzoeken. Het college van B&W concludeerde daaruit dat het allemaal fantastisch gaat worden met dat FOC. Roosendaal wordt hier door op de kaart gezet de binnenstad gaat er van profiteren de verkeersstromen zijn allemaal best op te vangen (ruim 2 miljoen extra verkeersbewegingen op het knooppunt bij de Stok!), dus gaan met die banaan.

En snel, want eens eventjes alles goed bestuderen en met allerlei achterbannen overleggen, nee dat kan niet want de Amerikaanse ondernemer heeft haast en dan knikt ons gemeentebestuur van: "YES Sir we zullen er voor zorgen". Maar langzamerhand begint het besef in steeds bredere kring door te dringen wat voor enorme consequenties dit kooppaleis voor de omgeving zal hebben. Niet alleen de milieu organisaties zoals Keerpunt weren zich in dit debat maar ook de middenstand verenigingen van Roosendaal en Wouw kwamen inspreken op de commissie vergadering en riepen nadrukkelijk op om nog eens heel goed na te denken. Kijk en dan wordt het moeilijk voor partijen als de VVD en de Roosendaalse Lijst. Voor het eerst in de geschiedenis komt er dan ook een raadsvoorstel naar de gemeenteraad van 18 december zonder commissieadvies. Het komt wel vaker voor dat ??n of meerdere partijen nog geen standpunt in wil of kan nemen tijdens zo'n commissievergadering, maar dat de hele commissie niet tot een advies kwam is iets nieuws voor Roosendaal. Alleen de uitgesproken tegen- en voorstanders waren duidelijk: Tegen zijn naast de SP Groenlinks en Karin Stroop, en vóór zijn CDA en PvdA. De twee grootste fracties VVD en RL wisten het nog niet, het kan dus nog interessant worden tijdens de beslissende raadsvergadering op 18 december. Maar de SP heeft alvast wel een voorspelling gedaan: Ondanks nog veel onduidelijkheden en veel vragen zullen de twijfelaars wel akkoord gaan en zwichten voor de druk van de Amerikaanse ondernemer. Er wordt namelijk gedreigd dat er anders zo iets dergelijks in bijvoorbeeld Etten-Leur zal komen. Of dat dan erg is?, die discussie is überhaupt nog niet gevoerd. En dat is misschien wel het meest treurige aan deze zaak. Want het maatschappelijk debat over de wenselijkheid van zo?n grootschalig koop paleis, of we daar nu gelukkig van worden, of we dat ergens in onze regio willen, dat debat is nog niets eens begonnen. De bevolking van West Brabant wordt hiermee voor het voldongen feit gezet. Kopen maar jongens consumeren, vooral allerlei merkkleding. Toch niet geproduceerd door kinderarbeid in een of ander derde wereld land? Hó,geen vervelende vragen stellen, maar gewoon consumeren, kopen tot je niet meer kan. Dat was toch ook de kerstboodschap of halen we nu wat door elkaar?

Hugo Polderman