Politiek Cafe in Roosendaal

23 januari 2004

Politiek Cafe in Roosendaal

Thema: Waarom is er in Roosendaal zo weinig te doen voor jongeren?

De SP afdeling Roosendaal start met het organiseren van een politiek café. Het is de bedoeling om op een wat informeler wijze met iedereen die daarin geïnteresseerd is over diverse politieke thema's te discussiëren. We denken dat daaraan behoefte is omdat de samenleving de laatste jaren wat "op drift" is geraakt. Veel vanzelfsprekendheden en vaste zekerheden zijn weggevallen en daardoor is het, denkt de SP, goed om een ieder de gelegenheid te bieden om zonder strakke vergaderschema's met elkaar van gedachten te wisselen. Om daarvoor een platform te bieden is een politiek café een prima mogelijkheid die we Roosendaal willen bieden. We gaan het wel steeds op één thema organiseren, met een frequentie van eens per 3 maanden. En we beginnen op vrijdag 23 januari met de jongeren.

De centrale vraag is op de eerste bijeenkomst: "Waarom is er in Roosendaal zo weinig te doen voor jongeren?"
Als gastspreker heeft de SP uitgenodigd: Driek van Vugt. Dat was de vorige parlementaire periode de jongste senator (lid van de eerste kamer)ooit. Met zijn 24 jaar was deze jongere op z'n minst een vreemde eend in de bijt in de doorgaans in driedelig grijs gehulde oudere heren in de deftige Eerste Kamer. De SP stelde alleen al door deze kandidatuur het wezen van die Eerste Kamer aan de orde. Driek heeft het één periode volgehouden. Hij is niet veranderd er door, heeft wel veel bijgeleerd maar voelt zich misschien wel beter op zijn plaats als landelijk voorzitter van de jongeren afdeling van de SP "ROOD" Aan hem de opdracht om de jongeren meer in de SP te profileren en de SP klaar te maken voor de aanstormende jeugdige talenten. Onder leiding van Driek schopt ROOD tegen de nodige heilige huisjes. Zo bliezen ze de krakerbeweging onlangs weer nieuw leven in door het kraken van leegstaande kantoorgebouwen, en daarmee deze leegstand te confronteren met het oplopend tekort aan betaalbare woningen.

Ook was Driek was onlangs nog lid van de SP delegatie die een werkbezoek bracht aan Israël. Hij sprak daar met veel mensen en had ook een ontmoeting met Yasser Arafat. (zie het dagboek dat Driek over deze reis bijhield)

Een prikkelende vraagstelling "Waarom er in Roosendaal zo weinig voor de jeugd te doen is?", is aan de voorzitter van ROOD dus wel besteed. Maar omdat hij natuurlijk niet op de hoogte is van de lokale Roosendaalse situatie hebben we de eveneens spraakmakende plaatselijke organisatie J.O.N.G. ook uitgenodigd. We hopen met deze twee gastsprekers voldoende ingrediënten in huis te hebben gehaald om de eerste politieke café avond tot een succes te maken. Plaats van handeling is café Big Ben op de Oude Markt.

De zaal was gevuld met zo'n 18 mensen.

Hugo opende de avond met het voorstellen van de gastsprekers.

Politiek Cafe

Meer informatie: SP afdeling Roosendaal 0165 569847 of roosendaal@sp.nl