BOOR

26 februari 2004

BOOR

Een week voor de reguliere commissie samenleving hadden de leden van die commissie een ontmoeting met het nieuwe bestuur van het BOOR (Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Roosendaal). Na de vele -voornamelijk- financiële problemen wenst dit bestuur een geheel andere koers te gaan varen, maar wel geheel in het licht van de 'verlichting van deze nieuwe tijd' het magische liberalisme.

Na veel overbodige, saaie informatie kwam dan toch die liberale aap uit hun mouw. In de toekomst willen zij zoveel mogelijk (lees; geheel) zelfstandig gaan opereren. Daarbij werd aangegeven dat ze over een paar jaar, door een veranderende structuur, zelfstandig hun financi?le broek op willen halen. Kort gezegd kwam het er op neer dat de benoeming van nieuwe bestuursleden niet meer aan de raad zou zijn, zelfs niet meer aan het college, maar intern geschiede zou. Ook werd ons meegedeeld dat ze op wilde schalen naar een regionaal bestuur openbaar onderwijs, te samen met Halderberge en Ruchpen.

Het contact rechtstreeks met de raad zou niet meer zijn, slechts de wethouder onderwijs wordt een 'bode' tussen hen en de raad. Onze (raden) verantwoordelijkheid wordt geheel door hun overgenomen en voor het geld zijn we dan ook niet meer nodig. Het werd ons voorgeschoteld als moesten we toch wel erg blij zijn dat ons die zorgen uit handen worden genomen. En de commissieleden slaakte een zucht van verlichting! De volgende week tijdens de reguliere commissie moesten we gewoon even ja zeggen tegen het besluit over de nieuwe inrichting van het bestuur. Het was slechts een formaliteit. En zo geschiede. Het gros van de partijen ging blind mee in hun mooie woorden. We waren nu toch verlost van het kwade!!! Maar de SP voelde en adder (-tje) onder het openbare gras. Hoezo, je eigen financiële broek ophouden? Onderwijs is geen handel, noch een multinational die inkomsten van buiten binnen krijgen, zij kost alleen maar geld. Wie gaat dit dan betalen? Gerrittje uit Den Bosch? nee, natuurlijk niet. Sponsoren, ouders van de leerlingen. Maar dat werd er niet bij verteld!! Lekker ver weg opereren, je eigen gangetje gaan, zonder 'raad' pottenkijkers.

Controle aan me niks nie.

Afijn U snapt dat hier een aantal gevaren aan vast zitten. Zoals, wie de school betalen kan mag bij ons binnen komen. Het bedrijfsleven (de sponsoren) leveren de materialen en het geld en kunnen zo hun eisen stellen. Bijvoorbeeld welke lesmaterialen MOETEN worden gebruikt. Een slechte zaak dus. En daarom stemde ik tegen het besluit. De school moet controleerbaar blijven, onder overheidsvisie. Het onderwijs is van ons allemaal en dat moet zo blijven!

Gabriëlle.