h

Gemeentelijk verkeers en vervoersplan 2004-2015

15 februari 2004

Gemeentelijk verkeers en vervoersplan 2004-2015

Onlangs presenteerde B&W een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2004 - 2015. (GVVP). De voornaamste kritiek van de SP fractie op het GVVP is dat B&W geen keuzes maakt. Het plan kreeg als ondertitel "Mobiliteit op maat" mee.

Dat klinkt heel redelijk en afgewogen, maar komt er in feite op neer dat we alles laten zoals het is. De bereikbaarheid van de binnenstad moet verbeterd worden, het parkeren moet goed geregeld en betaalbaar blijven, maar ook langzaam verkeer moet geholpen worden, en tenslotte moet ook het openbaarvervoer nog gestimuleerd worden. Voor elk wat wils dus en daarmee hoopt het college iedereen te vriend te houden. En dat is nu juist onze kritiek: Je moet als gemeentebestuur duidelijk durven kiezen. Niet kiezen en zo genaamd alle vervoersvormen stimuleren betekent in de praktijk ook kiezen: Namelijk voor de sterkste vervoersvorm dus voor de auto. Volgens de deskundigen zal het vervoer in Brabant tot 2020 nog sterk blijven groeien. Men verwacht dat de verplaatsingen van en naar Roosendaal in 2020 met 35% zal groeien ten opzichte van het jaar 1998. Het aandeel voor de auto in die totale mobiliteit was in 1998 84,5% en zal in 2020 86% zijn. Het aandeel openbaarvervoer zal daarentegen dalen van 10,5% in '98 naar 9,5% in 2020. De neergaande spiraal van het openbaar vervoer wordt niet omgebogen. Dat wordt dus alsmaar minder, een echt alternatief voor de auto wordt daardoor steeds moeilijker. Gevolg is dat de roep om betere en meer parkeer mogelijkheden ook weer steeds sterker zullen worden. En zo worden de toekomstvoorspellingen self fulfilling prophecy en zal inderdaad de auto een steeds groter aandeel in onze mobiliteit in nemen. Naast openbaar vervoer blijft ook het alternatief de fiets in het nadeel. In plaats van echt het fietsgebruik te stimuleren door meer onderhoud te plegen aan de fietspaden betere stalling mogelijkheden te maken kiest het college in dit GVVP voor een beleid van pappen en nathouden. De Nederlandse Fietserbond had vorig jaar nog een heel stel aanbevelingen gedaan om Roosendaal fietsvriendelijker te maken. Van al die aanbevelingen wordt door het college nauwelijks gebruik gemaakt. Een duidelijk gemiste kans.

Willem Dreesweg & de Langdonkring.

In de publiciteit over het GVVP is het al of niet doortrekken van de Willem Dreesweg eruit gesprongen. Het initiatief zal niet van de SP komen, want wij vinden het hele GVVP onvoldoende en uitgaande van de verkeerde keuzes, maar áls er een voorstel komt om de Willen Dreesweg door te trekken tot aan de Zundertseweg dan zullen we dat ondersteunen in de gemeenteraad. Nu wordt al het verkeer dat vanaf de Antwerpseweg richting de wijken Kortendijk en Sterrebos en andersom, via de Langdonkring geleid. Dat zijn 4600 motorvoertuigen per etmaal. Terecht dat bewoners van Langdonk daar bezwaar tegen maken, want dat zijn allemaal auto's die niet in hun wijk thuishoren. Eén blik op het kaartje van de hoofdverkeerswegen van Roosendaal en je ziet: Hier ontbreekt een schakel.

De bus terug!

Tenslotte: In het GVVP staan ook het voornemens voor de stadsbussen. De gemeente gaat daar niet meer over maar er staat wel beschreven met wat voor wensen de gemeente de besprekingen met BBA in gaat. De SP zal daarbij de verantwoordelijke wethouder als opdracht mee geven te eisen (voorzover er wat te eisen valt) dat de busroute van lijn 31 weer gewoon net als vroeger over de Freijterslaan komt te lopen. De ouderen uit de Freijterslaan voerden daar met onze steun enkele jaren geleden nog actie voor. Wij blijven die wens ondersteunen en verwachten van de wethouder niets anders.
Daar zullen we in de gemeenteraad met een motie nogmaals de aandacht op vestigen.

Vul hierboven uw contactgegevens in. We gebruiken deze gegevens om persoonlijk contact met u op te kunnen nemen.
Meer informatie staat in ons 
privacy reglement

 

Volg SP Roosendaal

U bent hier