Doortrekken Willem Dreesweg (2)

27 maart 2004

Doortrekken Willem Dreesweg (2)

Doortrekken Dreesweg hangt af van de mogelijkheid van verbetering "Churchillpoort"

Bij de discussies over het Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan (GVVP) spitste de discussie in de gemeenteraad zich toe op het al dan niet doortrekken van de Willem Dreesweg tot aan de Zundertseweg.
Het CDA had daarvoor een voorstel gemaakt. Zij wilde die doortrekking nu in het GVVP opnemen, overigens zonder te zeggen waar dat van betaald moet worden en ook zonder er bij te zeggen wanneer dat dan moet gebeuren. In ieder geval pas na de volgende verkiezingen, vindt het CDA, dus eigenlijk nog steeds op de lange baan. Daarmee wilde het CDA de bewoners van de Langdonkring blij maken. Naar ons idee worden ze zo blij gemaakt met een dood vogeltje maar alla. Het is ook voor de SP duidelijk dat er een ontbrekende schakel zit in de verbindingswegen. Je kunt nu van Tolberg of Nispen b.v. niet anders dan over de Langdonkring naar de Kortendijk. De hoofdwegen structuur mist hier een logische verbinding.
Een betere oplossing volgens de SP is om eens naar de Churchillpoort te kijken. Dat is nu een fors viaduct van de Schneiderlaan over de Antwerpseweg. Maar vanaf het zuiden kun je niet op de Schneiderweg komen. De SP had de vorige vergadering al de toezegging van de wethouder dat hij zou laten uitzoeken wat hiervan de mogelijkheden zijn. Als je het hele viaduct wegdenkt inclusief de op en afritten aan de stadszijde heb je een gigantische ruimte. Daar zou volgens ons makkelijk een heel verkeersplein - een forse rotonde- inpassen met aansluitingen in alle vier de richtingen, noord-zuid en oost west. Dan heb je ineens een veel logischere hoofdverbindingen structuur, want dan kun je zo wel van Tolberg e.d. naar Kortendijk en de Gamma enz rijden en hoef je niet langer meer over de Langdonkring.
Dat onderzoek zouden wij wel eens willen zien, want dan zou het doortrekken van de Dreesweg wellicht overbodig zijn.
In een subamendement op het wijzigingsvoorstel van het CDA hebben we dat vast gelegd.
Het opnemen in het GVVP van het doortrekken van de Dreesweg gebeurt nu pas "indien het onderzoek naar het verbeteren van de Churchillpoort technisch of financieel geen haalbare kaart blijkt".
Door dit SP subamendement kan enerzijds voorkomen worden dat er opnieuw (te) veel asfalt wordt gelegd en anderzijds kan toch de hoofd verkeer structuur verbeterd worden. We zijn dan ook zeer benieuwd wat het onderzoek naar die Churchillpoort oplevert.