De discussie over de moskee gaat voort in de raad

1 oktober 2004

De discussie over de moskee gaat voort in de raad

Moskeeën nergens welkom , maar "het is geen integratie discussie"

De discussie over de verplaatsing van de beide moskeeën uit Kalsdonk begint langzamerhand genant te worden. Burgemeester en wethouders waren er als de kippen bij om de protesterende bewoners van Kortendijksestraat en Wouwseweg te kapitelen als onverdraagzaam. Naar ons idee niet helemaal terecht omdat de bewoners wel degelijk argumenten hadden om de komst van een moskee in hun buurt niet te zien zitten. Vaak gaat het om gegronde vrees voor geluidsoverlast en verkeer en parkeerproblemen. Juist daarom is het zo wrang te zien hoe gemeente bestuur en Aramis in Kalsdonk zich opstellen nu het omliggende gebied van de Buis Ballotstraat op de schop gaat. Aramis laat in BN de Stem van 14 oktober weten: "rond de plek waar de moskeeën staan komen de duurdere woningen. De kopers van die huizen hebben wij iets beloofd en dat komen wij na. (..) Desnoods moeten er maar een keer impopulaire maatregelen worden genomen, want bezwaren komen er toch altijd." Dus met andere woorden omdat er nu duurdere woningen in Kalsdonk komen moeten de moskeeën hier oprotten, en zet ze maar ergens anders en trek je niks aan van protesten. Dat is de opstelling van Aramis.

In de discussie in de gemeenteraad beweerden vertegenwoordigers van de Roosendaalse Lijst en Groen Links dat het hier geen integratie discussie was maar puur een ruimtelijke ordeningskwestie. Die opvatting bestrijdt de SP. Je moet juist de vraag onder ogen zien hoe het komt dat de moskeeën nergens welkom zijn en -dezelfde vraag maar van de andere kant- waarom moet de moskee zonodig uit geplaatst worden uit Klasdonk? Dat heeft alles te maken met het integratie vraagstuk. Het heeft ook te maken met de gedachte dat Kalsdonk opgeknapt moet worden door goedkope huizen te vervangen door duurdere. De kansarmen veelal allochtonen moeten we verspreiden over de stad. En daarmee moeten ook hun moskee?n maar weg. De kritiek van de SP op de plannen met Kalsdonk is altijd geweest dat we te weinig uitgaan van de vragen en problemen van de huidige bewoners. Als je dan zonodig een deel van de wijk gaat slopen -de omgeving van de Buis Ballotstraat- heb je een prima kans om bestaande parkeer en verkeersproblemen op te lossen. Daarnaast heeft de SP gewezen op de mogelijkheid van gebruik van de Heilig Hart kerk, die immers aan de katholieke eredienst is ontrokken. Naar ons idee een unieke kans voor open doel. Een kans niet alleen om bouwkundig het probleem van de moskeeën op te lossen maar ook om de discussie over de integratie aan te zwengelen. Maak er een ontmoetingsplaats van voor moslim en westelijke christelijke cultuur. Hoe je het dan noemt zal ons een zorg zijn kerk of moskee voorop staat de mogelijkheid voor ontmoeting en gesprek, het wezen van integratie. Waar en wanneer doet zich een betere kans voor? De wijk leent zich er voor, de plek leent zich er voor en de tijd leent zich er voor. Als je die kans dan nog niet pakt.Dan ben je als bestuurder geen knip voor je neus waard.