Kans op een echt bad groter dan ooit!

1 november 2004

Kans op een echt bad groter dan ooit!

De discussie over een groter zwembad is weer een nieuw hoofdstuk ingegaan. Zoals waarschijnlijk bekend is, ijvert de SP al jaren voor een echt buitenbad.

We haalden duizenden handtekeningen op en het item speelde een grote rol bij de gemeenteraad verkiezingen in 2002. Zowel de SP als de Roosendaalse Lijst (RL) hadden dit punt prominent in de verkiezingsstrijd. Na de verkiezingswinst van zowel de SP als de RL kwam het punt dan ook terecht in het raadsprogramma. Echter bij de collegeonderhandelingen leverde de RL het punt snel in. Ondanks dat zij de grootste partij waren geworden, ondanks dat ze twee wethouders in het college van B&W kregen, lieten ze één van hun belangrijkste punten vallen: Het zwembad kwam niet in het collegeprogramma.

Natuurlijk heeft de SP bij elke gelegenheid de RL daarop aangevallen en ze steeds weer voor gehouden dat zij zich aan hun verkiezingsbelofte moesten houden. B&W, met de 2 RL wethouders bleef tot nu toe echter steeds zeggen: "Geen geld". Tot de presentatie van de begroting 2005. Ineens is er geld vrijgemaakt: €500.000.

Maar toen kwam behandeling van de begroting in de raad. CDA en PvdA dreigden weer roet in het eten te gooien: Het CDA had samen met PvdA een voorstel gemaakt om maar weer 2 van de 5 ton voor het zwembad weg te halen. De reden hiervoor is dat door de begroting er vele instanties en clubs ernstig gekort zijn. Er zijn vele verzoeken bij de raad binnen gekomen om wat extra geld. Maar CDA en PvdA gaan daarvoor niet uit van de totale begroting, die over maar liefst €155 miljoen gaat, maar willen slechts over een paar ton die B&W als vrije speelruimte heeft gegeven beschikken. Die zogenaamde vrije speelruimte wilden ze vergroten door dus weer wat van het zwembad weg te halen. Alsof er geen andere posten te verzinnen zijn. Wat bijvoorbeeld te denken aan de idiote FOC plannen, alsof dat geen geld kost!

Bij de discussie over het zwembad heeft de VVD zich steeds op het standpunt gesteld dat het beter is om het maar te privatiseren. Als er nu in geïnvesteerd moet worden is dat hooguit om die door hun gewenste privatisering een betere start mee te geven. Tijdens de raadsvergadering uitte de VVD grote kritiek op de onverklaarbare omslag van het college bij het zwembad. "Op dezelfde gegevens als vorig jaar toen het college verklaarde geen heil te zien in uitbreiding baseert ze zich nu om wel die investering te doen. We worden gemanipuleerd", stelde fractie voorzitter R.Mens. De VVD stelde daarom voor de gereserveerde 5 ton even apart te zetten en daar nu geen besluit over te nemen omdat de informatie van het college niet deugde. De hele raad viel over de VVD heen, schandelijk dat er gesproken werd over manipulatie enz. Zeker de RL had weinig goeds over voor de VVD, dat zij hun wethouder beschuldigden van manipulatie, en besluitvorming over het zwembad wilde uitstellen.

De SP fractie hoorde het allemaal aan. Als er volgens ons sprake is geweest van manipulatie dan is dat vooral de vorige keer geweest toen het college vol hield dat het investeren in het zwembad geen soelaas zou bieden. Wij hebben het idee dat er nu juist wel goed naar de feiten gekeken wordt, en dat het college voorstel om 5 ton voor het zwembad te reserveren een goede zaak is . Het CDA/PvdA voorstel om van de 5 ton er weer 2 weg te halen beviel ons helemaal niet. Tijdens een schorsing overtuigde de SP fractie de RL om juist wel mee te gaan met het VVD voorstel. Dan zou immers in ieder geval de 5 ton gereserveerd worden en het voorstel van CDA en PvdA om er 2 ton van weg te halen niet meer in stemming komen. En zo geschiedde. Het VVD voorstel werd aangenomen met een ruime meerderheid van RL VVD en SP.

En zo staat er dus nu 5 ton geparkeerd voor het zwembad. De SP zal zo snel mogelijk contact zoeken met de RL om een concreet plan voor een groter buitenbad in te dienen. Het geld is nu beschikbaar en de plannen zijn al door de leiding van de Stok ver voorbereid. De doorbraak voor een echt zwembad is nog nooit zo dichtbij geweest. Dat CDA en PvdA nu een probleem hebben omdat zij in hun ogen 2 ton minder hebben om voor Sinterklaas te spelen, is hun probleem. Dan moeten ze maar zich niet bij voorbaat beperken tot de speelruimte die B&W hun gunt. De raad gaat immers over de hele begroting en die is vele malen groter dan de ruimte die B&W suggereert. Het is wel heel gemakkelijk om bij geld te kort weer meteen naar het zwembad te kijken. Wij weten dan nog wel andere posten te verzinnen.