Open brief aan Bisschop Muskens

Aan zijne hoogwaardige excellentie monseigneur T. Muskens,

Roosendaal 18 november '04

Hoogwaardige excellentie,

Nu de discussies over de integratie van de Nederlandse Islamieten door de tragische en afschuwelijke gebeurtenissen van de laatste weken in een scherper klimaat worden gevoerd, wil ik de vrijheid nemen uw aandacht te vragen op uw mogelijkheden om juist nu met een verzoenend gebaar te komen. Terwijl ik deze brief schrijf gaat het op de radio over de oorlogsverklaring van minister Zalm, over de bomaanslag bij een Eindhovense moskee, de brandstichting van een basisschool in Uden en over de verruwing op internet. Tegen deze achtergrond richt ik me dus tot u.

U bent in de positie om nu een daad te stellen om de huidige verharding van het klimaat te helpen dempen. Omdat ik u vanuit uw publieke optreden bovendien ken als een sociaal bewogen mens hoop ik bij u gehoor te vinden voor onderstaand probleem. In een interview met BN van 12 november pleit u voor het goed onderhouden van menselijke contacten. En u geeft daarbij als voorbeeld onze Roosendaalse pastoor Burm die op zijn verjaardag vertegenwoordigers van de islamitische gemeenschap uitnodigt. Ik hoop dat u het met mij eens bent dat we het niet bij die jaarlijkse gelegenheid van een verjaardag moeten laten. Zo ligt er nu in Roosendaal een grote kans om meer positiefs te doen, en u hebt daarbij ? heb ik mij laten vertellen- een doorslaggevende stem.

In Roosendaal wordt sinds enige jaren de oude wijk Kalsdonk door gemeente en projectontwikkelaar/woningbouwcorporatie opgeknapt. Het was een oude volkswijk waarnaar door bestuurders te lang te weinig was omgekeken, zoals er zo veel wijken in Nederland zijn. Het was en is nog steeds ook een wijk waar veel mensen met een islamitische achtergrond hun huisvesting vonden en vinden. Ook hierin een wijk als zo veel andere. Met vallen en opstaan hebben de bewoners autochtoon en allochtoon zelf getracht, de door politici en andere bestuurders veel besproken integratie, vorm te geven.

Het plan om de wijk aan te pakken volgens een inmiddels ook bekend recept: slopen van goedkope woningen en er duurdere voor in de plaatst bouwen is inmiddels enige jaren aan de gang.

Het zal u gezien het hierboven geschetste ook niet verbazen dat ook in deze wijk een jaar of 20 geleden juist hier 2 moskeeën werden gesticht, een Marokkaanse en een Turkse.

Inmiddels is de vernieuwing van de wijk zo ver gevorderd dat ook deze moskeeën de projectontwikkelaar en de gemeente in de weg staan. Er is daarom een plan om deze moskee?n naar elders te verplaatsen. Het vinden van een goede plek elders in onze stad valt niet mee. En mede gelet op de huidige discussies over de positie van de moslims zult u begrijpen dat dit voor het gemeentebestuur geen gemakkelijke opgave is.

Maar nu doet zich het volgende voor en daarover wil ik u als hoogste kerkelijke gezagsdrager op aan spreken. Naast de moskeeën staat in de wijk Kalsdonk de u bekende katholieke kerk van de Heilig Hart parochie. Onlangs is deze kerk aan de eredienst ontrokken, ik neem aan dat u daarvan beter op de hoogte bent dan ik. Het parochiebestuur heeft als ik goed ben ingelicht het kerkgebouw reeds verkocht aan dezelfde ontwikkelaar dan die ook de woningen in dit gebied laat bouwen de woningcorporatie Aramis. In het bestemmingsplan dat de wijkontwikkeling juridisch mogelijk maakt zijn wel de moskee?n ?weg bestemd?, maar de Heilig Hart kerk heeft de bestemming "maatschappelijke voorziening" behouden.

Tijdens de discussie in de gemeenteraad van Roosendaal heb ik de suggestie geopperd om deze voormalige katholieke kerk in te zetten voor de oplossing van de te verplaatsen moskeeën. Het zijn nu al buren. Wat ligt er meer voor de hand? "Dat mag niet van de bisschop" kreeg ik tot mijn verbazing te horen. Het kerkelijk recht staat dat niet toe, zo wist men mij te vertellen. En ik maar denken dat wij in Nederland in een seculiere samenleving leven en dat het alleen in verre islamitische landen zo is dat kerkelijk recht voor gaat op burgerlijk recht. Kunt u mij uitleggen of dat klopt en hoe en waarom dat zo zit. En hoe ziet u dat in het licht van de huidige discussie over de integratie van moslims in onze samenleving?

Mijn droom is om van de vroegere katholieke Heilig Hart kerk een gebouw van ontmoeting te maken. Ontmoeting van westers/christelijke cultuur en de arabisch/islamitische cultuur. Zo'n plek zou een prachtige bijdrage kunnen leveren voor de echte vernieuwing van deze oude volkswijk. Moeten wij christenen, moslims, alle andere godsdiensten, en onkerkelijken of humanisten - niet met elkaar als Nederlanders samen verder? Zou zo'n ontmoetingsgebouw niet prachtig zijn? Is dat niet de essentie van een kerkgebouw en van een moskeegebouw een dak om elkaar onder te ontmoeten? Een plek waar de pastoor én de imam thuis zijn, en zij "hun" mensen parochianen, gemeenschap, volgelingen, gemeente, of hoe het dan ook moge heten, ontmoeten. Zou Jesus Christus en Mohammed dat niet hebben goed gevonden? Persoonlijk denk ik Erasmus wel. En U? Zou het niet mooi zijn om zo iets in een gewone oude volkswijk in een gewone Brabantse stad te verwezenlijken?

Ik vraag u als geestelijk leider in deze rumoerige tijden, helpt u mee deze droom te verwezenlijken, en in Roosendaal iets mogelijk te maken dat het kerkelijk recht uit Rome misschien niet toestaat, maar dat nu wel gebeuren moet: samen, als bewoners van deze wijk, als Roosendalers, als Nederlanders, verder gaan. Is dat juist nu geen uitdaging?

Daarom vraag ik uw medewerking om het mogelijk te maken dat in het voormalig kerkgebouw de moskeeën een plek vinden, door een kerkelijk veto (als dat inderdaad bestaat) over een dergelijke oplossingsrichting op te heffen.

Ik zie uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Hugo Polderman gemeenteraadslid voor de SP gemeente Roosendaal.
Wouwseweg 15
4703 BK Roosendaal