Armoedebeleid en de Zalmsnip

1 februari 2005

Armoedebeleid en de Zalmsnip

Door, laten we maar zeggen, "Haags gedoe" was de termijn voor het afschaffen van de zogenaamde Zalmsnip verlopen. Hoewel de regering al besloten had dat deze afgeschaft moest worden waren ze slordig geweest met het op tijd in orde maken van dit besluit, o.a. tijdige publicatie in de Staatscourant.

Dat leidde er toe dat ondanks het afschaffen van deze maatregel de gemeentes toch de mogelijkheid hielden om deze fl.100,-, nu €45,- ook dit jaar toch nog aan de bevolking uit te delen. Dat deden enkele gemeentes dan ook, zeer tegen de zin van Balkenende en Zalm. Voor Roosendaal, dat altijd het braafste jongetje in de klas wil zijn, ging dat te ver. Er kwam zelfs een speciaal "reparatie-raadsvoorstel" aan te pas om het niet uitkeren van deze €45 mogelijk te maken. Maarliefst 12 Roosendaalse belangenorganisaties schreven de gemeenteraad om deze kans om iets te doen voor de bevolking niet te laten lopen. Onder deze organisaties o.a. de FNV, de ouderbonden de ROGEP, het platform minima enz. Organisaties dus met als achterban de minder draagkrachtigen. Echter tevergeefs. Het was tegen dovemans oren. Alleen de SP fractie reageerde op de oproep van de 12. Hoewel we nooit zo'n grote fan geweest zijn van de Zalmsnip: ten eerste is het een doekje voor het bloeden, de achteruitgang door de kabinetsmaatregelen is veel meer dan honderd gulden. En ten tweede: door het aan iedereen uit te keren mist het ook zijn uitwerking. Iemand met een riant inkomen merkt het amper, terwijl voor de mensen aan de onderkant 100 gulden er echt wel toe doet. Wij stelden dan ook voor om niet iedereen €45,- te geven maar dit budget te gebruiken voor een hogere uitkering €200,- aan die Roosendalers die het echt nodig hebben, b.v. ouderen met een minimum pensioentje en alleen AOW. We hadden daarvoor zelfs een voorbeeld van hoe dat in een andere gemeente aan gepakt wordt. Onder aanvoering van de PvdA wethouder Pelle negeerde de rest van de raad echter arrogant onze inbreng en de oproep van de 12 Roosendaalse belangenorganisaties. Armoede beleid? Niet in Roosendaal. Als je hier arm bent heb je dus dubbel pech.

Hugo Polderman