Weet waar je JA tegen zegt... NEE stemmen dus

21 mei 2005

Weet waar je JA tegen zegt... NEE stemmen dus

De SP'ers zijn op zaterdag 21 mei gestart met hun "Nee campagne" door op verschillende winkelcentra in de stad met de bakfiets aanwezig te zijn en het publiek te informeren over wat een Ja stem voor consequenties heeft, en waarom je dus volgens de SP veiliger Nee kunt stemmen.

Tegen het media geweld van het kabinet Balkenende zet de SP afdeling Roosendaal dus aanzienlijk simpelere middelen in: Een ouderwetse bakfiets vol met campagne materiaal over de Europese Grondwet. De bakfiets is overigens wel fris in de huisstijl van de SP en is een milieuvriendelijke en moderne uitvoering van dit ouderwetse transport- en verkoopmiddel.

De SP roept zoals bekend als één van de weinige partijen de bevolking op om Nee te zeggen tegen deze grondwet.

"Weet waar je ja tegen zegt", luidt het opschrift van de folder die de SP gaat verspreiden. Iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij stemt, maar als je Ja zegt, wat alle andere partijen met het kabinet Balkenende voorop propageert moet je wel weten waar je ja tegen zegt. Bijvoorbeeld Ja tegen meer macht voor "Brussel" en minder zeggenschap in eigen huis. Ja tegen meer marktwerking en winstbejag zelfs in sectoren als gezondheidszorg en onderwijs. Ja tegen een peperduur Europees leger. Ja tegen nog meer sociale uitverkoop. Als je daar allemaal niet voor bent kun je beter maar tegenstemmen. En ook bij twijfel is een goed advies: Niet oversteken, Nee stemmen dus. Want je weet wel wat je nu hebt maar niet wat je krijgt. En met de invoering van de Euro die dezelfde warme pleitbezorgers had als nu de voorstanders bij het referendum, hebben we ook gezien hoe dat af gelopen is. Wat iedere huisvrouw al lang wist is nu door Zalm erkend: We zijn gewoon belazerd.

Veel reden om maar Nee te zeggen bij dit referendum. Dan komt er nieuwe ruimte voor meer debat over Europa en de rol van Nederland daarin. Met een Nee stem verdwijnt Europa echt niet, met een Ja stem verdwijnt Nederland wel vrijwel van de kaart.