Het FOC door rechter stopgezet
Het FOC door rechter stopgezet
Er is veel te doen over de luchtkwaliteit. Het rijksinstituut voor de volksgezondheid, dus niet één of andere fanatieke milieu alternatieveling, maar een redelijk betrouwbaar en gerenommeerd instituut, zou je denken, maakte in haar jaarbalans onlangs bekend dat jaarlijks 18.000 Nederlanders 10 jaar eerder komen te overlijden als gevolg van de slechte kwaliteit van de lucht die we allemaal inademen.
Terechte reden dus voor bezorgdheid. Allerlei bouwplannen sneuvelen voor de hoogste rechter de Raad van State.
Uit de onderzoeken blijkt dat de veroorzakers van deze slechte lucht divers zijn. Zo telt ook mee de natuurlijke achtergrond bijvoorbeeld zeezout in de totale hoeveelheid zogenaamd fijnstof. Maar ook is één derde afkomstig van het verkeer. En wat daarbij belangrijk is dat juist die fractie schadelijk is voor de gezondheid. En wat weer hoop geeft: juist ook deze stofjes die kunnen we doen verminderen. Het zeezout kunnen we niet wegvangen, en dat hoeft dus ook niet. Maar aan het verkeerstof en aan de door het verkeer ook veroorzaakte stikstofdioxide kunnen we wel wat doen. Staatssecretaris van Geel discussieert dan ook over de wenselijkheid van roetfilters.
Maar als we nu en weten dat het verkeer van invloed is en als we weten dat juist dat aandeel beïnvloedbaar is dan moet je ook als lokale overheid nadenken over wat wij kunnen doen. Dat dacht althans de SP fractie; en we stelden dan ook een serie vragen aan B&W over de relatie tussen de luchtkwaliteit en de plannen voor een verkeersaantrekkende activiteit bij uitstek: de plannen voor het FOC.
Maar in de antwoorden ontkende B&W keihard enige verantwoordelijkheid hiervoor te hebben . "Het verkeer is wel van invloed (dat valt ook niet te ontkennen) maar de oplossingen moeten maar komen van 'generieke' maatregelen en die moet het rijk nemen." zo luidde de redenering van B&W.
Dat er miljoenen extra auto's naar Roosendaal zullen rijden wil het college graag weten om te propageren hoe een succes het FOC zal worden. Dat deze miljoen auto?s extra ook voor veel extra slechte luchtkwaliteit zullen zorgen weigert B&W in te zien of toe te geven. Ze zien daarin geen reden om de medewerking aan het FOC te staken.
Tijdens de laatste raadsvergadering spuide fractie voorzitter en vragensteller Hugo Polderman zijn ongenoegen over deze ontwijkende en ontkennende antwoorden van B&W.
En de rest van de raad? Ze zaten erbij en deden er het zwijgen toe.