8 februari 2006

Intimidatie na onthullingen over jachtmisstanden en stroperij in Schijf

Sinds december heeft de afdeling zich flink bezig gehouden met jachtmisstanden en stroperij in Roosendaal en omgeving. Er zijn contacten ook met Groen Links en de PvdA om het onderwerp jachtmisstanden te agenderen in de gemeenteraad van Roosendaal.

Tevens is een persbericht opgesteld:

Intimidatie na onthullingen over jachtmisstanden en stroperij in Schijf

Na de onthullingen over jachtmisstanden en stroperij in BN DeStem begint het behoorlijk uit de hand te lopen. Bij een tipgever, die uit veiligheidsoverwegingen anoniem wenst te blijven, zijn tot twee maal toe enkele ruiten van de auto en het voorraam van de woning vernield, terwijl bij een andere tipgever inmiddels twee keer de banden van de auto lek gestoken zijn. Hiernaast werd in het laatste geval de auto met verf beklad. Van alle vernielingen is aangifte gedaan bij de politie.

Ondanks dat er sprake is van overtreding van de wet is er tot op heden niets ondernomen om de voederbakken, lokplaatsen en hoogzitten te verwijderen. Ook de in de grond gegraven schutterstent is nog niet verwijderd.
De eigenaar van de grond Brabant Water zegt dat ze niets kan ondernemen, omdat de jagers een overeenkomst hadden met de vorige eigenaar, de gemeente Rucphen die een looptijd heeft tot 31 augustus 2008.

Navraag bij de politie heeft tot op heden ook nog niets opgeleverd. De verantwoordelijk coördinator van het politiecorps Brabant West reageert zelfs nonchalant met de mededeling: "de jagers hebben ook aangifte van vernielingen aan hun auto's gedaan".
De AID geeft aan dat ze in verband met bezuinigingen geen misstanden in de jacht meer op mogen sporen.
Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat er hier sprake is van een doofpotaffaire, waarbij instanties zich achter elkaar verschuilen en de politie niets doet.

Inmiddels is de werkgroep dierenwelzijn van de SP in de bossen in de omgeving van Visdonk wederom op illegale jachtpraktijken gestuit.

Het lijkt erop dat we hier te maken hebben met het bekende topje van de ijsberg.
De SP afdeling Roosendaal gaat daarom een klachtenlijn openen met betrekking tot illegale jachtpraktijken. Hierover wordt ook nog overleg gevoerd met de Dierenbescherming.

Met vriendelijke groet,

Peter den Hartog