Vragen n.a.v. Essentcampagne

21 februari 2006

Vragen n.a.v. Essentcampagne

Naar aanleiding van een reclame-campagne van Essent stelt De SP Fractie de onderstaande vragen.

Roosendaal, 17 februari 2006

Geacht college,

Alsof de chaos die het kabinet met de omzetting van de huursubsidie in huurtoeslag en de invoering van het nieuwe zorgstelsel met de zorgtoeslag veroorzaakt nog niet genoeg is, heeft Essent met een misleidende reclamecampagne voor een zogenaamde energietoeslag gemeend nog meer verwarring te moeten stichten.
Huis aan huis is/wordt in Nederland momenteel een knalrode enveloppe, die qua opmaak en uiterlijk sterk aan de belasting papieren doet denken, over een energietoeslag verspreid.
Op de enveloppe staat "aanvraag energietoeslag". In de folder wordt opgeroepen een energie toeslag van 125 euro nu snel aan te vragen als compensatie van de gasprijsstijgingen.
De hele folder sluit in taalgebruik en opmaak precies aan bij de informatie van de belastingsdienst over de huurtoeslag en zorgtoeslag.

Bij navraag blijkt echter niet de overheid maar de dochter van Essent Inhome hier achter te zitten. Het blijkt uiteindelijk te gaan om een reclame voor de aanschaf van een nieuwe CV ketel. Dat hierdoor veel mensen in verwarring komen gezien de vele vragen en onduidelijkheden rond de invoering van de zorg en huurtoeslag lijkt deze grappenmakers niet te deren.
Naar aanleiding hiervan heeft de SP fractie de volgende vragen:

1. Heeft uw college kennis genomen van deze reclamecampagne.
  2. Bent u met de SP van mening dat deze reclame zeer misleidend is door de overeenkomsten met de onlangs gevoerde informatiecampagne van de overheid voor de zorg en huurtoeslag?
  3. Wat gaat u als groot aandeelhouder doen om Essent tot de orde te roepen?
  4. Ziet u een taak als overheid om de inwoners van Brabant uit te leggen dat deze zogenaamde energietoeslag niet van dezelfde orde is als de huur - en zorgtoeslag maar een ordinaire reclame van een Essent dochter?
  5. Bent u met ons van mening dat door dit soort misleidende reclame een serieuze campagne voor verstandiger energiegebruik zoals de provinciale campagne `neem je energierekening in eigen hand' geen goed wordt gedaan?
  6. Wilt u uw positie en invloed gebruiken om deze misleidende actie onmiddellijk stop te zetten?

Uw antwoorden met belangstelling tegemoet ziende tekenen we met vriendelijke groeten,

Hugo Polderman
SP fractie