BN DeStem: CDA voor het eerst buitenspel

26 maart 2006

BN DeStem: CDA voor het eerst buitenspel

Zaterdag 25 maart 2006 - ROOSENDAAL – Voor het eerst in de historie staat het CDA in Roosendaal op een zijspoor. De PvdA, Roosendaalse Lijst en VVD hebben besloten om de komende vier jaar de gemeente te gaan besturen.

Het CDA is verbaasd en zwaar teleurgesteld over de gang van zaken. Volgens voorzitter Bert van Kesteren is er deze week geen enkel signaal gekomen dat het deze kant zou opgaan.

Tot donderdagavond hadden de christendemocraten nog een tamelijk goed gevoel over de onderhandelingen. „Wij moesten die avond paraat blijven voor een gesprek. Tot kwart voor elf hebben wij gewacht op een uitnodiging. Toen kregen we een telefoontje dat het gesprek er helemaal niet meer zou komen. Ik betreur dit in hoge mate.“

Volgens Van Kesteren wordt zijn partij niet afgerekend op het vertrek van wethouder Leo de Jaeger. Die stapte op toen hij te horen kreeg dat zijn partij hem op een onverkiesbare plaats zou zetten. Dat veroorzaakte flink wat commotie.

De andere CDA-wethouder, Peter van Steekelenburg, wilde gisteren nog geen enkele reactie geven. Nu het CDA buiten de nieuwe coalitie valt, moet ook hij binnenkort vertrekken als wethouder. Van Steekelenburg was onder meer portefeuillehouder Financiën.

Informateur Leo Gerrichhauzen heeft de afgelopen weken in opdracht van PvdA-lijsttrekker Paul Klaver diverse opties bekeken. „Deze coalitie past goed bij elkaar en is vernieuwend. Ik ben tevreden“, zegt Klaver. Zijn partij is sinds kort de grootste in de gemeente Roosendaal.

Meer wil Klaver nog niet zeggen over de nieuwe formatie, omdat dit weekend het akkoord verder wordt uitgewerkt, zodat begin volgende week de ondertekening kan plaatsvinden.

Lijsttrekker Marijn ten Harmsen van der Beek van de VVD omschrijft de terugkeer in de coalitie als een ‘bekroning voor de afgelopen periode’.

„Dit verzacht de pijn voor het verlies van die ene zetel bij de verkiezingen ruimschoots. Het is geweldig dat we weer in het college zitten. Ik heb de afgelopen weken ook met een prettig gevoel om de tafel gezeten met de PvdA en de Roosendaalse Lijst. Het waren prettige en constructieve gesprekken. Wij weten elkaar op veel punten te vinden.“