BN DeStem: Klaver kan de cijfers niet geloven

8 maart 2006

BN DeStem: Klaver kan de cijfers niet geloven

Woensdag 8 maart 2006 - ROOSENDAAL – Lijsttrekker Paul Klaver wist niet wat hij zag toen gisteravond tegen half elf op het bord verscheen dat ‘zijn’ PvdA in de gemeente Roosendaal van drie naar acht zetels gaat. Het stond er echt.

„Dit geloof ik niet. Met een verdubbeling zouden we al tevreden zijn geweest. Nu zijn we zelfs nog groter dan de Roosendaalse Lijst een partij die toch een stevige plaats had in de samenleving. Natuurlijk heeft landelijk gezien Wouter Bos onze partij een smoel gegeven, maar wij hebben zelf in onze gemeente vier jaar hard naar dit resultaat toe gewerkt.“

De SP hoopte op vier zetels. Tineke Claessen, de nummer 2 op de lijst, had er zelfs van gedroomd. Ze wil in de raad komen ‘omdat er tot nu toe maar weinig wordt geluisterd naar de burger met de kleine portemonnee’. Nummer 3, Peter den Hartog is teleurgesteld dat de teller bij drie blijft steken.

Maar lijsttrekker en oude rot in de raad Hugo Polderman is wél tevreden. „Van één naar twee en nu van twee naar drie. We blijven groeien. Dus dit is een heel redelijk resultaat.“

Inleveren

VVD’er Marijn ten Harmsen van der Beek moet een zetel inleveren (van 8 naar 7). „Dat is te wijten aan het succes van Wouter Bos. Niet omdat wij het slecht hebben gedaan. We gingen voor de overwinning, maar het is niet gelukt. Och, we zijn al blij dat CDA en de Roosendaalse Lijst fors hebben verloren. Maar ik vrees dat we dezelfde coalitie krijgen. Jammer voor Roosendaal.“

Na twee raadsperiodes te hebben ontbroken, maakt D66 met een zetel weer onderdeel uit van de gemeenteraad. Ondanks dat het niet de zeven gewenste zetels zijn geworden, is lijsttrekker Ton Schijvenaars ‘heel erg blij’. „We zitten erin. Als je kijkt naar het landelijk beeld (D66 verloor fors, red.), is het wonderbaarlijk dat we hebben gewonnen. Ik hoop dat bij ons het herstel van de partij begint.“

Stevige wind

Zijn ambities heeft Schijvenaars zeker niet bijgesteld. „Het zal geen storm zijn die door Roosendaal gaat waaien, maar wel een stevige wind. Ze zullen weten dat wij er zijn.“

Jan Peeters van GroenLinks is teleurgesteld over de uitslag. Zijn partij behield weliswaar de twee zetels, maar werd wel het kleinst. Alleen vanwege een lijstverbinding met de SP, behielden de groenen hun huidige zetelaantal.

„Dat je geen loon naar werken krijgt, zijn we wel gewend. Maar met de winst voor de PvdA en de SP waren zeker alle linkse stemmen al vergeven. Wel vind ik het fantastisch dat links gewonnen heeft. Dit is een behoorlijke omwenteling in Roosendaal.“ Als de huidige coalitie blijft bestaan, dan verwacht Peeters een grotere rol van de PvdA. „Hun stempel zal nadrukkelijker op het college moeten worden gezet. Ik ben benieuwd hoe ze ook hun rol in de raad in het duale stelsel straks vervullen. Met acht mensen erin is het toch anders werken.“