Roofvogels vergiftigd

20 april 2006

Roofvogels vergiftigd

De vervolging van roofvogels in West-Brabant neemt schrikbarend toe. In de afgelopen twee weken hebben leden van de werkgroep dierenwelzijn van de SP afdeling Roosendaal in samenwerking met het milieu team van de politie Bergen op Zoom maar liefst 11 dode roofvogels gevonden.

Aangezien de vogels bij elkaar lagen en er ook dode duiven bij lagen, gaat het waarschijnlijk om vergiftiging.
Drie Buizerds en een Havik zijn gevonden tussen Hoeven en Zegge.
Zes Buizerds en een (in Nederland zeer zeldzame) Rode Wouw zijn gevonden in Wouwse Plantage, waar al 12 jaar sprake is van vergiftiging van roofvogels.
In de afgelopen jaren zijn regelmatig vergiftigde vogels onderzocht door het milieuteam van de politie Bergen op Zoom en de Algemene Inspectiedienst (AID). De vogels blijken vergiftigd te zijn met het landbouwgif Parathion.
Enkele weken geleden zijn ook al diverse vergiftigde roofvogels gevonden in Twente. De Roofvogelwerkgroep Nederland is van mening dat de vergiftiging van roofvogels in Nederland hand over hand toeneemt. Aangezien de vogels gevonden worden op plaatsen waar zelden mensen komen hebben we hier hoogstwaarschijnlijk te maken met het spreekwoordelijke topje van de ijsberg.