SP neemt met instemming kennis van besluit Raad van State over het FOC

5 april 2006

SP neemt met instemming kennis van besluit Raad van State over het FOC

De Raad van State heeft vandaag uitspraak gedaan in het hoger beroep in de kwestie van de bouw van het FOC. In met name de discussie over de luchtkwaliteit heeft de RvS de bezwaarmakers in het gelijk gesteld.

In de uitvoerige uitspraak lezen we o.a.: "De tekst van het Besluit Luchtkwaliteit 2005, noch de Nota van toelichting hierop, bevat enig aanknopingspunt voor het standpunt van het college (van B&W van Roosendaal) dat wordt voldaan aan dat bestuit luchtkwaliteit.(..) Op de dagen waarop het FOC in bedrijf is zal de concentratie zwevende deeltjes toenemen als gevolg van de bijdragen van het daaraan verbonden verkeer"einde citaat. Dat is naar ons idee de kern van de zaak. En op grond van deze constatering heeft de RvS het besluit waar tegen hoger beroep was aangetekend vernietigd.
Naar de mening van de SP is dat een goed opsteker voor alle bezwaarmakers tegen het FOC.
De RvS legt de bouw niet stil maar wijst er nog wel fijntjes op dat "de houder van de bouwvergunning die reeds bouwwerkzaamheden verricht, voordat de desbetreffende vergunning in rechte onaantastbaar is geworden, in beginsel handelt op eigen risico"
Gezien deze uitspraak lijkt het de SP verstandig als de initiatiefnemers van het FOC zelf zo wijs zouden zijn om nu te stoppen met de bouw. Het college moet immers nu opnieuw een besluit gaan nemen, en zou dan wel aannemelijk moeten maken dat de luchtkwaliteit niet verslechtert. Hoe dat zou kunnen als er wel 2 miljoen bezoekers per jaar met de auto zullen komen blijft een onopgelost raadsel. Nu de RvS zelf heeft vastgesteld dat de luchtkwaliteit door deze verkeerstoename inderdaad zal verslechteren, lijkt het onmogelijk om met wat voor nieuwe rapporten dan ook die verslechteringen weg te cijferen.
Naar de mening van de SP is het dus nu het moment om het hele FOC plan te beëindigen.Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Voor de bevolking van met name de Westrand zou dit een hele opluchting zijn.