College leidt eerste nederlaag

4 juni 2006

College leidt eerste nederlaag

Het college en in het bijzonder de nieuwe VVD wethouder Lok heeft een eerste nederlaag moeten slikken. Onder druk van bewoners van de Westrand en daarop aansluitend de volledige raadscommissie moest de wethouder zijn plan voor verkeersmaatregelen voor de Freijterslaan en omgeving intrekken.

Vanwege de toenemende drukte op de Freijterslaan en de verwachting dat die met de komst van het FOC nog meer zal toenemen moeten er maatregelen genomen worden om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Daarnaast moet er in verband met dreigende opstoppingen op de Freijterslaan voorkomen worden dat het verkeer sluipwegen gaat zoeken door de Westrand, m.n. op weg naar het ziekenhuis.De problematiek is niet nieuw. Het was zelfs zo dat een gedeelte van de raad als voorwaarde voor toestemming aan de komst van het FOC die verkeersmaatregelen op de Freijterslaan had geëist. Een harde ontbindende voorwaarde was het echter nooit. De meeste partijen gingen al snel akkoord met een vage toezegging dat het wel in orde zou komen. De raad moest meer dan een jaar wachten op een enigszins verantwoord rapport van het externe bureau DTV Consultans, kosten ruim €50.000,- Het rapport kwam in november 2005 uit en had als ondertitel `doorstroming en veiligheid'. De voornaamste conclusie was dat voor die gewenste doorstroming er een tweestrook-rotonde moet komen op de kruising Kade-Hulsdonksestraat-Freijterslaan.
Tot ieders verrassing veranderde echter het nieuwbakken college de plannen en schrapte eenvoudig de rotonde. "Die komt misschien later nog wel", luidde de verdediging van wethouder Lok.
Bewoners van de Westrand pikten dat echter niet en op een druk bezochte informatieavond op 29 mei kraakten ze de gewijzigde plannen af. Overtuigend werd door diverse bewoners aangetoond dat de wijzigingen erg ondoordacht waren. Een gevolg van het schrappen van de rotonde was bijvoorbeeld dat nu de enige toegangsroute voor de buurt vanuit Weihoek en het ziekenhuis het uiterst smalle Hendrikstraatje zou worden. Op de bewonersavond waren veel gemeenteraadsleden vanuit de commissie ruimte aanwezig. Zij hoorden het aan en SP raadslid en wijkbewoner Hugo Polderman verwoorde het algemeen gevoelen bij de raadsleden dat dit voorstel nog niet rijp was om in de raad tot een besluit te komen. In de commissie vergadering enige dagen later op 1 juni was er toch nog ruim 2 ½ uur vergaderen voor nodig om tot die conclusie te komen: Wethouder doe je huiswerk maar over.
Het was het eerste voorstel van wethouder Lok wat betreft het verkeer. Een goed begin is het halve werk gaat voor hem dus niet op. Het was geen verkeersvoorstel maar een verkeerd voorstel!