BN-DeStem: Soap rond stationslift duurt voort

27 september 2006

BN-DeStem: Soap rond stationslift duurt voort

Er lijkt een vloek te rusten op de stationslift. Nadat er maandag opnieuw iemand vastzat en bevrijd moest worden door de brandweer, heeft ProRail besloten de officiële opening opnieuw uit te stellen.

Vandaag zou de lift samen met de vernieuwde fietsenstalling in gebruik genomen worden. Bijna een jaar later dan gepland. „Maar gezien de aanhoudende problemen met de lift willen we hem eerst in optimale conditie hebben voordat hij officieel wordt geopend“, zegt Renske Altink van ProRail.

Bij ProRail zitten ze inmiddels met de handen in het haar. De afgelopen maanden was de lift wel in werking, maar weigerde diverse malen dienst. „Het is echt onvoorstelbaar. Dit hebben we nog nooit mee gemaakt. Dit is echt heel vervelend, niet in de laatste plaats voor de mensen die er in vastgezeten hebben.“

De voortrekkers van de lift, het Roosendaalse Gehandicapten Platform Rogep, GroenLinks en SP, zijn de problemen inmiddels meer dan beu. „Het is wel triest allemaal“, zegt Sjef Knappers van Rogep. „We hebben 22 jaar geknokt voor deze lift. Mensen die bijvoorbeeld met de Schipholtrein gaan, durven er niets eens meer in. Bang om vast te komen zitten en hun vliegtuig te missen.“ Overigens vindt Knappers het een geluk bij een ongeluk dat de lift van glas is. „Als die dicht was geweest, was het leed voor de mensen die er vast in zijn komen te zitten helemaal niet meer te overzien. In het donker zitten, is namelijk nog erger. “

Fractieleider Jan Peeters van GroenLinks vindt het ‘wel verstandig’ dat ProRail de opening uitstelt. „Je moet er niet aan denken dat het daarna weer fout gaat. Maar tjonge, tjonge. Het is wel een soap van de bovenste plan.“

Zijn collega-politicus Hugo Polderman (SP) wordt er cynisch van. „Ach. Het valt natuurlijk ook niet mee anno 2006 een lift te maken die werkt. Dat is natuurlijk heel ingewikkeld.“ Hij kraakt bovendien het bedrijf dat in opdracht van ProRail de lift heeft gebouwd. „Je vraagt je toch af wie zich daar mee heeft gehouden. Is er een knutselaar aan het werk geweest of zo? Er moet toch wel iets heel bijzonders aan de hand zijn met die lift.“ Om vervolgens te verzuchten ‘wat een rampenbedrijf’.

Ondanks dat er geen officiële opening plaatsvindt, wordt er volgens Altink wel samen met de Rogep kort stilgestaan bij de lift. „Zij hebben er tenslotte erg veel tijd in gestoken om de lift te krijgen.“

Volgens de woordvoerster loopt er nog altijd een onderzoek naar de problemen. Gedacht wordt aan het niet goed werken van het zogeheten elektrische besturingssysteem. De storing van maandag is in ieder geval verholpen en de lift is weer in bedrijf.