FOC Soap deel zoveel.

18 september 2006

FOC Soap deel zoveel.

Over het FOC is al veel geschreven en gediscussieerd. Er waren veel bezwaren vooral vanuit de bevolking in mindere mate vanuit de politiek. De SP was de enige partij die van begin af aan niet gelukkig was met de komst van dit consumenten pretpark. Andere partijen zagen er meer brood is maar “eisten” toezeggingen van het gemeentebestuur over verkeersituatie, over baangaranties, en over de zogenaamde synergie tussen FOC en binnenstad.

Over de verkeerssituatie zowel doorstroming sluipverkeer en parkeerproblemen hebben we het al uitvoerig gehad. Maar nu is er ook weer gedoe over de openstelling. Het FOC wil alle zondagen open. Met de middenstand was afgesproken dat ze het zelfde regiem voor zondagopenstelling zouden volgen als geldt voor de hele binnenstad. Na onderhandelingen tussen de middenstand en het gemeentebestuur was daar uitgekomen dat 12 koopzondagen het beste was. Er spelen altijd tegenstrijdige belangen: De grote winkel bedrijven kunnen en willen altijd vaker open, voor de kleine middenstand is dat meer een probleem. Maar na goed beraad kwamen de ondernemers er steeds samen met het gemeentebestuur uit: Twaalf koopzondagen daar kan iedereen mee leven. Zo was het tot de komst van het FOC. Beloofd werd aan de middenstand dat het bij die 12 zou blijven. Maar nu wil het FOC dus altijd open en brutaal weg heeft ze dat verzoek bij het gemeentebestuur neergelegd. In een eerste reactie zeggen maar drie partijen in de raad duidelijk nee: CDA, GL en SP. De rest houdt het open en zal wellicht toch door de bocht gaan. Probleem is dat daarmee een meerderheid dreigt voor een ruimere openstelling.

Interpellatie debat.

Voor de SP fractie is dit gedoe reden om het college ter verantwoording te roepen. Daarom zal de SP een interpellatie aanvragen om van het college te horen hoe de voorbereidingen op velerlei gebied nu lopen. Want op z’n zachts gezegd hebben we niet de indruk dat het goed loopt. Is het dan wel verantwoord op de openingsdatum van 4 november te handhaven? Daarover zullen we het college aan de tand voelen.