Gratis met de Bus

11 september 2006

Gratis met de Bus

Het weekend van 16 en 17 september kunnen mensen gratis met de stads en streekbus. Dit is een actie om het openbaar vervoer te promoten, en sluit aan bij de Europese Week van de Vooruitgang. De discussie over "gratis "openbaar vervoer is in de politiek momenteel een hot item nu de verschillende verkiezingsprogramma's worden opgesteld. De SP is blij met het initiatief om een weekend lang de bus in heel Brabant gratis te maken. Dat kan goed helpen voor het debat over het o.v. en hoe dit uit de neerwaartse spiraal te halen is.

De SP fractie heeft aan het college van B&W gevraagd of zij een wervende campagne wil starten voor dit weekend, en ten tweede of het gratis busvervoer ook op de dag van Roosendaals Treffen georganiseerd kan worden. Dan zouden we de Week van de Vooruitgang mooi kunnen omlijsten met 2 weekenden gratis busvervoer. (zie bijgaande vragen en antwoorden)

Wij zijn echter maar matig tevreden met de antwoorden van het college op deze vragen. De "PR-campagne"van het college bestaat hierin dat de wethouders van Bergen op Zoom en Roosendaal elkaar zullen treffen in Wouw en dat ze voor deze keer met de buurtbus naar Wouw zullen gaan. Het college schrijft dat " (?) ze aandacht zullen geven aan het ov (?.)" Maar aandacht geven door zelf een schaarse plek in zo'n buurtbusje in te nemen en bovendien raadsleden nog uit te nodigen om eveneens een paar plaatsen in dat busje in beslag te nemen vindt de SP contraproductief. "Als veel raadsleden gevolg geven aan uw uitnodiging is het busje al vol met bobo's en moeten gewone reizigers een uur op het volgende busje wachten. Busje komt zo!, maar dat vind ik geen promotie van het gratis o.v". reageert vragensteller Hugo Polderman. De discussie vond plaats tijdens de behandeling van de vragen in de commissie ruimte op 7 september j.l.
Het tweede verzoek van de SP, het gratis busvervoer tijdens Roosendaals Treffen is door gestuurd naar de provincie, zo antwoordt het college. Ook dat is geen krachtdadige aanpak. Het gaat er natuurlijk om wie dat betaalt en dan is het van het college van Roosendaal erg gemakkelijk om het verzoek door te schuiven. Dan neem je je verantwoordelijkheid niet serieus.

Omdat de SP ontevreden is over de daadkracht van het college hebben we inmiddels besloten om zelf wel een actieve PR campagne te starten voor het weekend gratis bus vervoer in Brabant. Door de SP Statenfractie is een fullcolour folder gemaakt waarin we reclame maken voor dit weekend gratis reizen. In de folder wordt uitgelegd wat nu "gratis"openbaar vervoer is. Want echt gratis is alleen de zon en het weer. Het gaat er om hoe we het o.v. willen betalen en in wat voor positie de overheid het o.v. wil brengen. Onze zuiderburen laten zien dat het anders kan, laten we hier leren van de Belgen. De folder wordt momenteel op verschillende plaatsen in Brabant uitgedeeld en dus ook in Roosendaal. De SP afdeling zal komende week deze folder in het centrum van Roosendaal uitdelen.

Meer informatie: Hugo Polderman tel 0165 569847 of 06 44212936.