Interpellatieverzoek FOC

15 oktober 2006

Interpellatieverzoek FOC

In de Gemeenteraadsvergadering van 28 september heeft de SP Roosendaal een interpellatieverzoek ingediend over de toestanden rondom het FOC.
Onderstaand het verzoek, de eerste termijn op de vergadering en ingediende motie.

Interpellatieverzoek

Roosendaal 16 september '06

Aan de voorzitter van de Raad,

Geachte voorzitter,

Conform het RvO doe ik u hierbij het verzoek tot het houden van een interpellatie in de raad van 28 september.
Het onderwerp is de voorbereiding van de opening van het FOC door het college. We wensen in te gaan op zowel de verkeertechnische aspecten o.a. de toezeggingen rondom extra parkeergelegenheid en de maatregelen ter bevordering van de doorstroming op de Freijterslaan, alsook de afspraken rondom de zondagopenstelling.
De vraagstelling is kortom naar de (mate van) regievoering van het college op dit dossier.
In dat verband wensen we ook aan de orde te stellen in hoe verre een vasthouden aan de openingsdatum van 4 of 5 november realistisch, verstandig, en handhaafbaar is.
Ik verzoek u dit interpellatieverzoek aan de raad voor te leggen.

Met vriendelijke groet,
Namens de SP fractie

Hugo Polderman.

Eerste Termijn tijdens de vergadering

Voorzitter,
Dank U wel en dank aan de raad om de mogelijkheid te bieden om deze interpellatie te kunnen houden.

U hebt in mijn briefje waarin ik het verzoek voor het houden van een interpellatie al kunnen lezen waar het ons in grote lijnen om te doen is: Het gaat ons om de vraag: Voert het college nog wel de regie over dit dossier of laat zij het ook maar op zich af komen. Hebt u nog zelf het idee dat u de baas bent over de materie of groeit het u langzamerhand een beetje boven het hoofd? Het FOC dossier heeft vele kanten, en door verschillende fracties in deze raad zijn ook recentelijk diverse vragen gesteld: De GL fractie vroeg naar hoe het nu zit met de banen? De afspraak was immers dat bij het vergeven van de banen de mensen uit de bakken van het CWI voorrang zouden krijgen. Ik vat het maar even in mijn woorden samen meneer Peters kan het in zijn bijdrage nader invullen. De antwoorden op de vragen riepen meer vragen op dan dat ze helderheid boden. Dat was althans mijn indruk, ik ben benieuwd of de heer Peters die deelt. De RL stelde vragen over de kwestie van de verwijs borden op de snelwegen, een discussie met rijkswaterstaat. Ook daarop heb ik nog geen afdoende antwoord gezien.
Dan is er vervolgens de kwestie van het parkeerterrein dat beloofd was aan de Roosendaalse middenstand vanwege de synergie maar dat op onoverkomelijke bezwaren stuit van uit de buurt van de Wouwseweg. Nauw samenhangend aan de parkeer discussie ook al ontkend de VVD motie dat, is de discussie over de doorstroming op de Freijterslaan. Een dossier dat op zijn beurt weer nauw samenhangt met het dossier luchtkwaliteit.
Dan hebben we vervolgens nog het dossier financiële afspraken met de MDG. Er ligt daar nog een verschil van inzicht over een 8 ton.
Tenslotte kwam er de discussie over de zondagopenstelling: geen 12 maar alle zondagen open. Ook daarover is het laatste woord nog niet gezegd en ook deze kwestie verdeelt de Roosendaalse samenleving tot op het bot.
Ik denk niet dat ik hiermee volledig ben maar deze opsomming geeft een illustratie van de hoeveelheid haken en ogen die aan het dossier FOC zitten.

Voorzitter bijna precies een jaar geleden hield ik in deze raad ook aan interpellatie en ook over het FOC. Ik probeerde toen aan de hand van het probleem luchtkwaliteit u alsnog te bewegen om het hele FOC plan af te blazen. Door de toestroom van al die honderdduizenden extra auto's zal de luchtkwaliteit zodanig verslechteren dat het niet verantwoord is dit plan uit te voeren. Ik kon de raad van dat standpunt niet overtuigen en de bouw startte zoals we weten toch en inmiddels is de bouw zo ver gevorderd dat er nu gesproken wordt van een concrete openingsdatum van het weekend van 4 en 5 november. Dat is komend weekend dus over exact 5 weken. Nu wil ik het college allerminst onderschatten maar dat het in staat zou zijn om alle juist aangestipte problemen in dat tijdsbestek op te lossen acht ik toch zelfs voor dit college schier onmogelijk.
Laten we een paar punten wat nader bekijken. Onlangs kregen we een raadsmededeling over de kwestie parkeerterrein Wouwseweg. De kern van dat betoog is dat de hele commissie ruimte het niet goed heeft begrepen dat het college het toch zo goed bedoeld en dat het dus toch door moet gaan zoals het college wil namelijk een ontsluiting via de Wouwseweg en verder niet zeuren. Dat een dergelijke koers grote schade veroorzaakt in het toch al zo broze vertrouwen van burgers in het bestuur schijnt het college niet te deren. Dat hiermee een weg wordt ingeslagen van bezwaren en procedures schijnt het college niet te beseffen of niet te willen begrijpen.
De zondagopenstelling lijkt mij toch ook een kwestie die we niet zo maar even één twee drie weg toveren. Volgens MDG is alle zondagen open puur noodzakelijk voor het slagen van het concept FOC. Als dat zo is, is er duidelijk sprake van misleiding er waren duidelijke afspraken hierover gemaakt. Of het zo is weet ik niet - dus of een openstelling van alle zondagen een harde voorwaarde is voor de bestaanszekerheid van het concept FOC- , maar één ding weet ik wel zeker: het beperken van de zondagopenstelling is een harde voorwaarde voor het overleven van de kleine middenstand, het traditionele familie bedrijf. Dat die dus om zeep moeten worden geholpen moet u dan maar duidelijk aan hen gaan vertellen. Dan weten zij tenminste wat verbindend en sociaal voor hun in de praktijk betekent. Maar dan weten we in ieder geval dat Roosendaal er is voor de grootwinkel bedrijven en voor de grote merken.

Voorzitter we hebben dus nog precies 5 weken om heel veel in Roosendaal te veranderen, ik zeg niet te verbeteren want dat is heel wat anders. Maar te veranderen om alle aanpassingen die u hebt toegezegd aan de Roosendaalse samenleving middenstand ondernemers en consumenten, en aan de Roosendaalse politiek. 5 weken om al deze veranderingen te realiseren. Kan het college me vertellen hoe ze dat gaat doen?
En wat gebeurt er als het u niet gaat lukken. Dus als alle verkeersaanpassingen rondom de Freijterslaan niet in 5 weken zijn gerealiseerd, als binnen 5 weken er geen extra parkeer gelegenheid is gerealiseerd, als binnen 5 weken er geen oplossing voor de shuttle bus is als er geen verwijzingsborden zijn geplaatst opdat minister president Balkenende de weg niet kwijt zal raken. Als dat niet allemaal of allemaal niet is gerealiseerd wat is dan uw politieke lot? Blijft u dan gewoon volhouden dat u het dossier goed gemanaged hebt? Kortom wat vindt u nu zelf van uw optreden, en de smoes dat het allemaal zo moeilijk is gemaakt door de hardnekkige bezwaarmakers is bij voorbaat niet geaccepteerd. Want als u het daar op gaat gooien dan twijfel ik ernstig aan uw democratische inborst. Dus met die smoes hoeft u niet aan te komen. Met welke wel? Ik hoor het graag van het college. En dan zal u met veel overtuigingskracht en argumenten moeten komen om te voorkomen dat de SP fractie de raad om een uitspraak te vragen. Want voorzitter een interpellatie heeft pas zin als dat leidt tot een heldere kader stellende richtinggevende raadsuitspraak niet waar? Het is hier tenslotte geen vrijblijvende babbelbox. Daarom overweegt de SP fractie een motie voor te leggen met de strekking, als het wat ik wel bijna zeker weet, niet lukt om voor de geplande openingsdatum alle toezeggingen waar te maken kan de opening eigenlijk beter uitgesteld worden. Als de raad die motie aanneemt, en ik kan me niet voorstellen dat ze dat als kader stellend en richting gevend orgaan niet zou doen, immers het zijn voorwaarden die aan ons als raad toegezegd zijn, dan is het aan het college om daaruit de politieke gevolgtrekking te maken die er dan te maken valt. Tot zo ver voorzitter in eerste termijn.

Ingediende motie

De raad in vergadering bijeen op donderdag 28 september 2006,

sprekend over de voortgang van het nakomen van de toezeggingen die gedaan zijn aan de Roosendaalse samenleving en Roosendaalse politiek om een verantwoorde realisatie en opening van het Factory Outlet Centrum te waarborgen,

stelt vast dat er ernstige vertraging is ontstaan in het nakomen van die toezeggingen,