Bijdrage 1e termijn programmabegroting 2007

9 november 2006

Bijdrage 1e termijn programmabegroting 2007

Vandaag tijdens de raadsvergadering wordt de programmabegroting voor 2007 besproken. Onderstaand de tekst van de eerste termijn zoals die gepresenteerd is door Peter den Hartog, raadslid van de SP Roosendaal

Dank u voorzitter,

Tijdens de behandeling van het collegeprogramma heeft mijn fractievoorzitter de heer Polderman reeds aangegeven dat er filevorming ontstaan is bij de bespreking van de verschillende beleidsstukken. De raad heeft het collegeprogramma besproken op het moment dat de begrotingsstukken voor 2007 reeds uitgewerkt waren waardoor het debat over het collegeprogramma uiteindelijk ingehaald werd door andere feiten. Tijdens de raadsvergadering over het collegeprogramma heeft de SP zijn standpunt gegeven over de inhoud van het programma dat gaan we nu niet weer doen.
Wij zullen ons in dit debat beperken tot de onderdelen in de begroting waar de SP fractie door middel van moties en amendementen het programma en de begroting bij kan stellen.

Voorzitter, eerst enkele algemene opmerkingen over de begroting 2007 en vervolgens komen in 4 clusters de voorstellen van de SP aan de orde. Deze zijn:

• Een socialer beleid
  • Meer aandacht voor openbaar groen in Roosendaal
  • Een beter volkshuisvestingsbeleid;
  • Meer perspectief en hoop voor Roosendaal vertaald in beter kunst en cultuur beleid en meer ruimte voor de jeugd.

Algemene opmerkingen:

De SP heeft getracht om de voorbereiding van deze raad op een duale wijze vorm te geven door in de commissie bestuur reeds aan te geven op welke onderdelen wij overwegen om moties of amendementen in te dienen en hebben de andere fracties gevraagd om hier in 2e termijn op te reageren. De wijze waarop de drie coalitiepartijen onder aanvoering van de PvdA de beraadslagingen na de 1e termijn stopten heeft mij bijzonder teleurgesteld. Dit is naar de mening van de SP niet de manier waarop we met elkaar om moeten gaan en als zodanig is het ook slecht voor de onderlinge samenwerking. Ik zal het er maar op houden dat dit een incident was en hoop dat de overige fracties in hun 1e termijn alsnog in gaan op de voorstellen die wij gedaan hebben.

Een andere opmerking betreft de kwaliteit van de programmabegroting. De door enkele fracties ingediende motie gaat de SP niet ver genoeg. Ondanks het feit dat er door de raad al vaak opmerkingen gemaakt zijn over de kwaliteit van de begroting wordt nog steeds onvoldoende voortgang gemaakt. Doelstellingen worden vaak niet duidelijk geformuleerd in relatie tot beoogd effect en budget. Is dit onwil van het college of hebben we hier te maken met onkunde?
Eén ding is wel duidelijk: De raad kijkt onvoldoende serieus genomen te worden. We komen hier verder nog op terug in de raadsvergadering eind november bij de behandeling van het rekenkamerrapport over de nakomen van toezeggingen door het college aan de raad.

Ook valt de SP fractie op dat bij de uitvoering van het collegeprogramma in 2007
wel erg vaak gekozen wordt voor extern onderzoek of extra personeel. In totaal wordt in de begroting 2007 voor € 315.000,- aan extern onderzoek of evaluaties voorgesteld en is volgens het college voor 1,15 miljoen Euro ( 25 formatieplaatsen) aan extra personeel noodzakelijk. Hiernaast wordt nog voorgesteld om € 590.000 aan beleids- en actieplannen te besteden; in totaal ruim 2 miljoen euro.
De SP heeft hier informatieve vragen over gesteld aan het college, maar de beantwoording daarvan was puur technisch en heeft inhoudelijk niet meer duidelijk gemaakt dan reeds in de voorstellen vermeld was.
Naar onze mening wordt te snel externe deskundigheid of extra personeel ingehuurd en wordt te weinig getracht om nieuwe zaken met het eigen personeel uit te werken. Het personeelsbeleid van de gemeente zal veer meer gericht moeten zijn op flexibiliteit en brede inzetbaarheid van medewerkers, zodat niet voor alle nieuwe voornemens extra personeel ingehuurd moet worden.

Dan onze speerpunten in de eerder genoemde 4 clusters:

1. Sociaal beleid

Een socialer beleid gericht op armoedebestrijding is één van de peilers voor de SP. Naar onze mening toont het college op dit terrein te weinig ambitie. Teveel wordt gericht op economische aspecten en het creëren van werkgelegenheid en te weinig aandacht wordt besteed aan armoedebestrijding.
Als het college voor het terug dringen van niet gebruik van armoede-instrumenten niet verder komt dan 250.000 euro te besteden aan het instellen van armoedeteams (weer meer personeel) en voor het overige slechts 50.000 euro beschikbaar stelt voor het instellen van een noodfonds en het evalueren en bijstellen van het instrument bijzondere bijstand (kan dit echt niet met het huidige personeel) dan gaat dit de SP lang niet ver genoeg.
Wij zijn dan ook voornemens om een drietal moties en een amendement in te dienen
Een motie om meer te doen aan schuldhulpverlening. Deze wethouder van economische en sociale zaken doet erg veel om mensen aan het consumeren te krijgen in Rosada, maar heeft naar onze mening te weinig oog voor de toenemende schuldenproblematiek. Tijdens de behandeling van de jaarrekening 2005 is door verschillende fracties al gewezen op de toename van de oninbare schulden en is gepleit voor meer schuldhulpverlening. We zien er niets van terug in begroting.
Een tweede motie betreft het ingestelde noodfonds. Naar de mening van de SP fractie is €20.000,- een druppel op een gloeiende plaat. Wij stellen dan ook voor om dit bedrag te verdubbelen tot €40.000,-
Een derde motie betreft het koppelen van bestanden van de sociale verzekeringsbank en de belastingdienst. Te gemakkelijk stelt de wethouder in de raadsmededeling dat dit slechts in enkele gevallen tot resultaat zal leiden. Hoe komt de wethouder hierbij?
De SP fractie is van mening dat alles in het werk gesteld moet worden om stille armoede in beeld te brengen en te bestrijden en dient derhalve een motie in om de koppeling mogelijk te maken. De gemeente Halderberge is ons al voor gegaan.
Tot slot bij dit cluster een motie over de introductie van een zogenaamde Roosendaal Pas.
Het bevreemdt de SP fractie dat het college hierover helemaal niets zegt in de programmabegroting. Tijdens de commissie samenleving in juni jl. heeft naast de SP ook de PvdA aangegeven positief te staan tegenover de introductie van een Roosendaal Pas. Wij hadden hierover dan ook concrete voorstellen verwacht.
Nu we tegemoet komen aan de mening van verschillende fracties dat een dergelijk pas niet stigmatiserend mag werken door hem beschikbaar te maken voor een ieder gaan we ervan uit dat de introductie van een Roosendaal pas op brede steun in de raad kan rekenen en dat de pas derhalve bij de start van het culturele seizoen 2007-2008 geïntroduceerd kan worden.

2. Meer aandacht voor openbaar groen

Tijdens de commissievergadering heeft de SP al aangegeven dat de maatregelen in het kader van het beheer openbaar gebied wel erg eenzijdig gericht zijn op het inhalen van achterstallig onderhoud bij wegen, fietspaden, bruggen etc. en geen enkele maatregel voorgesteld wordt om het onderhoud van het openbaar groen een impuls te geven. De SP vindt dit een gemiste kans en getuigen van een te laag ambitieniveau. Roosendaal moet een groene stad blijven met mooie parken en perken. Hiertoe zal ook veel aandacht besteed moeten worden aan het groen. Er vindt nu teveel kaalslag plaats en het college heeft te weinig oog voor het groen.
Vandaar een motie om hier aandacht aan te besteden.

3. Volkshuisvesting

Tijdens de behandeling van het collegeprogramma heeft de SP reeds betoogd dat er vrijwel niets hierover in het collegeprogramma terug te vinden is en dat ondanks het feit dat er wel twee wethouders voor verantwoordelijk zijn.
Een college met visie dient naar de mening van de SP dan ook in volkshuisvestingstermen na te denken bij het realiseren van Spoorhaven. Het verbaasde ons dan ook zeer dat wethouder bij de door de SP gestelde vragen over Spoorhaven aangaf dat en ik citeer: “omdat deze vraag geen directe relatie heeft met de voorliggende begroting wordt deze thans niet beantwoord”.
Voorzitter, de raad wordt gevraagd om 4,4 miljoen te investeren in Spoorhaven I, maar vragen over het bestemmen van een substantieel deel voor sociale woningbouw wordt gewoon onbeantwoord gelaten en dit terwijl bij de beleidsmatige trends en ontwikkelingen bij het tiende programma ruimte en wonen gesteld wordt en ik citeer: “de woningbehoefte van huishoudens zal verschuiven van gezinswoningen naar (kleinere) wooneenheden zoals appartementen…..”.
Dit biedt naar de mening van de SP uitstekende kansen om door middel van meer hoogbouw een aanzienlijk deel te bestemmen aan woningen beneden de huurtoeslag grens. Hierover zal een motie ingediend worden.

4. meer perspectief voor Roosendaal en meer ruimte voor de jeugd

Voorzitter, het verbaast de SP dat er naar aanleiding van het dit jaar gestarte cultuurdebat aan de ene kant momenteel door de wethouder gewerkt wordt aan een nieuwe kunst en cultuurnota (dat wij van harte ondersteunen) en er aan de andere kant al gelden in de begroting geoormerkt worden voor kunst op straat, kunst- educatie en het opknappen van het Tongerloplein. Bij het laatste geeft het college overigens op een vraag van de SP aan dat dit geld besteed wordt voor de herinrichting van de tuin van het Tongerlohuys en de ontsluiting daarvan op het Tongerloplein. Dit ligt naar onze mening meer op het terrein van beheer openbare ruimte dan bij kunst en cultuur.
Wij stellen dan ook voor om de €212.500,- die in de begroting voor 2007 genoemd wordt nog niet te besteden en eerst te wachten op een cultuurnota, waarover geadviseerd kan worden door een dan inmiddels ingestelde cultuurraad en dan pas tot besluitvorming en de daarop gebaseerde verdeling van gelden overgaan.
Op dat moment kan ook pas beoordeeld worden of drie ton extra voor kunst en cultuur wel voldoende is. De SP betwijfelt dit, maar laten we wachten op de voorstellen en daar dan in de raad over debatteren.
Een motie met deze strekking zal door ons ingediend worden.

Voorzitter, de laatste maanden is er zowel in de raad als in de commissie samenleving regelmatig gesproken over de problematiek van de jongeren in Roosendaal. Dit was het geval bij het besteden van de twee ton die er over was van het project “van losse schakels naar keten” en bij de overlast van jongeren in de Kroeven en de Westrand. De SP heeft er herhaaldelijk op gewezen dat er structureel oplossingen gezocht dienen te worden in de preventieve sfeer. Indien wij jongeren in Roosendaal onvoldoende te bieden hebben kunnen we erop wachten dat men zich op straat gaat vervelen, rond gaat hangen en in het uiterste geval rotzooi gaat trappen. Met het sluiten van Habari is het gemeentelijk beleid geweest om de jeugd in de buurthuizen op te vangen. De praktijk van de afgelopen jaren zou ons tot het inzicht moeten brengen dat dat beleid mislukt is. Wij hebben overwogen om toch weer opnieuw te pleiten voor het openstellen van de buurthuizen voor deze doelgroep in de avonduren, maar zijn daar op terug gekomen. We denken dat dit te weinig aansluit bij de wensen van de doelgroep en dat de buurthuizen hier onvoldoende voor toegerust zijn.
Nu de SP al enkele maanden actie voert om de komst van een poppodium in Roosendaal mogelijk te maken willen we dit combineren. Wij vragen het college dan ook d.m.v. een motie om alles in het werk te stellen om een jongerencentrum in Roosendaal mogelijk te maken. Een centrum waar muziek gemaakt kan worden, bijeenkomsten georganiseerd kunnen worden, dat iedere avond open is en tegemoet komt aan de wensen die er leven bij de jongeren.

Voorzitter, indien we als raad de problematiek van de jongeren serieus nemen en ook voor deze doelgroep perspectief willen brengen dan is het oprichten van een jongerencentrum een geweldige kans. Hiermee kunnen we als raad en college laten zien dat we jongeren serieus nemen en Roosendaal ook voor jongeren een interessante stad om te wonen en te leven maken.

Ten slotte:

Voorzitter, de SP heeft zich in de 1e termijn gericht op de speerpunten sociaal beleid, volkshuisvesting, groen, cultuur en jongeren en daarover negen moties of amendementen voorbereid.
We vragen het college om hierop te reageren en verzoeken de overige fracties om, indien men zich kan in het dictum, met ons tot maandag van gedachte te wisselen over de inhoud van de motie. We hopen daarmee op een zo groot mogelijk draagvlak voor een socialer en groener Roosendaal en dat voor hetzelfde geld met het bieden van meer perspectief aan alle Roosendalers en de jongeren. Nu SP dus!

Dank u wel.