Bijdrage Algemene Beschouwingen 19 april j.l.

24 april 2007

Bijdrage Algemene Beschouwingen 19 april j.l.

Deze beschouwingen zijn er op gericht om kaders te stellen voor de kadernota. De SP fractie heeft ervoor gekozen om daarbij de lijn van het begrotingsdebat van november 2006 vast te houden door aandacht te vragen voor de door ons gestelde prioriteiten sociaal beleid, volkshuisvesting, cultuurbeleid, jongerenbeleid en openbaar groen.
Dit is onze insteek geweest voor de schriftelijke eerste termijn en hierop worden de onderwerpen die we vanavond de revue laten passeren getoetst.

PARTICIPATIE

Voorzitter, dit is wel een erg wijd begrip. Letterlijk betekent het deelnemen of meedoen en in die zin wil ik het ook beschouwen.
Meedoen van mensen die moeten leven van een uitkering en toch betrokken willen zijn bij culturele en maatschappelijke activiteiten.
Meedoen van buurtbewoners waar het het woon- en leefklimaat van de woonomgeving betreft.
Meedoen van jongeren die werkloos zijn en door middel van leer- en werkbanen meer perspectief kunnen krijgen.
Meedoen van nieuwe Nederlanders die door middel van goede inburgeringscursussen de mogelijkheid geboden wordt om goed te integreren.
Voorzitter, dit zijn slechts enkele voorbeelden waar het in de praktijk brengen van onze mooie woorden van groot belang is. De SP fractie pleit ervoor om met deze vormen van participatie van deze doelgroepen concreet aan de slag te gaan.

Wij vinden de voorstellen van het college m.b.t. de Roosendaal Pas dan ook ronduit teleurstellend. Dit is niet de manier om met kaderstelling en een door de raad aangenomen motie om te gaan. Het lijkt er op dat er naar argumenten gezocht wordt om iets niet te doen in plaats van met ambitie en daadkracht uitwerken van een door de raad aangenomen motie. Wat ons betreft blijft dit een belangrijke peiler. Inhoudelijk komen we hierop terug in de commissie Samenleving en de raad van de maand mei, wanneer het collegevoorstel besproken zal worden.
Het invoeren van een Roosendaal Pas binnen de afspraken die we daar over gaan maken m.b.t. omvang, inhoud etc. voor alle inwoners van Roosendaal. Deze pas zal gratis ter beschikking gesteld moeten worden aan de minima en laat in ieder geval zien dat we concreet iets willen doen om de inwoners van Roosendaal en de laagst betaalden in het bijzonder mogelijkheden te bieden om onder andere meer dan nu mee te doen en te genieten bij cultuur en mee te doen bij sportactiviteiten.
Voorzitter, de ontwikkelen en invoeren van deze pas is voor de SP zeer belangrijk en wat ons betreft zal het college stevig aan de tand gevoeld worden over het ambitieloze voorstel dat ze ingediend hebben.

Voorzitter, bewonersparticipatie we hebben er allemaal de mond van vol. Wat de SP fractie betreft gaan we hier flinke stappen bij maken in 2008. We kunnen 2007 gebruiken om de kaders van de bewonersparticipatie d.m.v. bewonersplatforms verder uit te werken. Wat ons betreft betekent dit een versteviging van de positie van de platforms, meer representativiteit in de samenstelling en het faciliteren daarvan. Door dit te concretiseren laten we zien dat we het echt serieus menen en het niet een zoethoudertje is, want zo wordt het nu wel vaak beleefd.

Voorzitter, ook wil de SP fractie nogmaals een lans breken voor het creëren van leer- en werkbanen om een bijdrage te leveren aan het bestrijden van jeugdwerkloosheid. We kunnen hierbij als overheid zelf het goede voorbeeld geven en daarnaast het bedrijfsleven en het onderwijs stimuleren om een bijdrage te leveren. Ook hier geldt: aanpakken en doen en niet te lang treuzelen. De SP verwacht dat hiervoor concrete voorstellen uitgewerkt worden.

Voorzitter, in maart hebben we de verordening inburgering vastgesteld. Een verordening die wat ons betreft gebaseerd is op waardeloze wetgeving die volstrekt verkeerde signalen afgeeft.
Inburgering en meedoen is onze Roosendaalse maatschappij stimuleer je door er op een positieve manier mee om te gaan en daarmee oudkomers en nieuwkomers te laten zien dat je het echt meent, ambitie derhalve. Daarvoor is noodzakelijk dat de gemeente ervoor gaat zorgen dat er een goed en betrouwbaar aanbod komt aan o.a. taalcursussen. Wij gaan ervan uit dat hier bij de formulering van de beleidsregels aandacht aan besteed wordt en dat daarmee de kaders voor 2008 aangegeven worden.

MOBILITEIT

Voorzitter, bij mobiliteit hebben we het meestal vooral over de auto, de bus en het treinverkeer en te weinig over de fietser en de wandelaar.

De SP gaat vandaag van langzaam en milieuvriendelijk naar snel en veel energie gebruikend

1. de wandelaar/voetganger
Voorzitter, Roosendaal heeft wel de pretentie dat ze een toeristische waarde heeft, maar voor de wandelaar is er nog te weinig te beleven. Binnen de bebouwde kom moet je goed op je enkels letten door de staat van de trottoirs en buiten de bebouwde kom vindt je nauwelijks tot geen uitgezette wandelpaden. Hier ligt naar onze mening een groot terrein braak. Zorg voor goed onderhouden trottoirs en maak Roosendaal interessanter voor wandelaars.
Een nieuw fenomeen in deze is het ommetje. Onderzoek toont aan dat 80% van de Nederlandse bevolking behoefte heeft aan een ommetje vanuit de woning van maximaal 5 kilometer. Het is gezond en mensen voelen zich verantwoordelijk voor de kwaliteit van het openbaar gebied in de directe omgeving.
Voorzitter, Roosendaal heeft dringend behoefte aan ommetjes en hier liggen kansen.
Hiernaast zijn we het eens met de CDA fractie dat er meer zebra’s op gevaarlijke oversteekplaatsen moeten komen o.a. bij de ring.

2. de fietser
In mijn directe woonomgeving zijn deze week drie mensen als fietser maar net niet aangereden. Het oversteken van de Boulevard is levensgevaarlijk, het kruispunt Zundertseweg- Burgemeester Scheiderlaan is al vaak genoemd en het oversteken van de Prinsensingel bij de Raadhuisstraat is ook erg link.
Voorzitter, het is van groot belang dat Roosendaal een veilige en prettige fietsstad wordt. Wat de SP betreft is het beleid veel te veel gericht op de automobilist die maar gestimuleerd wordt om toch vooral maar met de auto naar het centrum te komen en veel te weinig op de fietser.
We blijven ons hierbij ook zorgen maken over de keuzes die gemaakt zijn bij de turbo rotonde aan de Freijterslaan en hebben het idee dat de fietser in Roosendaal te vaak een sluitpost is.
Wat de SP betreft gaan we hier vanaf 2008 verandering in brengen en wordt Roosendaal een fietsvriendelijke stad. Ook bij de evaluatie van het GVVP dienen we hierbij stil te staan. Een beter onderhoud van de fietspaden is hierbij van groot belang.

3. de auto
Voorzitter, met de bouw van de parkeergarage aan de Nieuwe Markt heeft Roosendaal een grote vergissing gemaakt. In plaats van het weren van auto’s uit de binnenstad stimuleren we de bezoekers van de Binnenstad juist om met de auto naar de binnenstad te komen met alle verkeersoverlast en milieuproblematiek als gevolg. Maar ja, gedane zaken nemen in deze geen keer.
De SP pleit er wel voor dat bij de evaluatie van het GVVP kritisch gekeken wordt naar de negatieve effecten van de auto en de auto niet als uitgangspunt gehanteerd wordt. Een goed verkeerscirculatieplan voor de Binnenstad is hierbij essentieel.
Voor het overige is de SP fractie natuurlijk ook een voorstander van een omleiding van de A-58 en verheugend vonden wij de bijdrage van de VVD in de 1e termijn over de Churchillpoort.
Voorzitter met de VVD is de SP van mening dat de problematiek van ‘t zand en de Willem Dreesweg geholpen wordt door de vervolmaking van de Churchillpoort.

4. de bus
Voorzitter, zoals al vaak aangegeven door de SP dient het openbaar vervoer gestimuleerd te worden, waarbij experimenten met gratis openbaar vervoer een mogelijkheid is.

4. de trein
Voorzitter, de SP is met alle fracties in deze raad van mening dat alles op alles gezet moet worden om de voor Roosendaal essentiële Beneluxtrein trein te behouden. Het is dan ook verheugend om te constateren dat zowel het college als de overige fracties in de raad op de VVD na hun steun betuigen aan de door de SP georganiseerde actie in deze. Op 8 mei voert de SP actie op alle stations in Nederland waar deze trein stopt (Amsterdam, Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal). Er zal gevraagd worden om een petitie te ondertekenen waarin de zorgen gemeld worden m.b.t. het mogelijk verdwijnen van deze voor Roosendaal en de omgeving zo belangrijke lijn.
Ook zal actie gevoerd moeten worden om de stoptrein naar Antwerpen te handhaven. De SP is van mening dat er op dit moment te gemakkelijk gedacht wordt dat de stoptrein naar Antwerpen blijft bestaan. Dit is nog helemaal niet zeker.

Kortom voorzitter: meer aandacht voor de wandelaar en de fietser, onder controle krijgen van de auto en zorgen dat Roosendaal een spoorstad blijft.

3. VEILIGHEID

Voorzitter, het thema veiligheid is de laatste jaren niet weg te denken uit de politieke beschouwingen, of het nu landelijke politiek is of plaatselijke zoals in Roosendaal en op zich is dat terecht, omdat het een van de meest genoemde thema’s is waar mensen last van hebben. Last van onveiligheid dus.
Alle fracties besteden aan dit thema dan ook aandacht in de eerste termijn. In grote lijnen is er overeenstemming over de problematiek, maar de oplossingsrichtingen verschillen.
Voorzitter we kunnen constateren dat er enerzijds bij een meerderheid in deze zaal grote tevredenheid is over de voortgang van Courage en Credo en dat er anderzijds steeds meer klachten in de openbaarheid komen over o.a. drugsgerelateerde problematiek. De uitzending van TV & Co van dinsdag jl. was daarbij kenmerkend. Een burgemeester die aangeeft er alles aan te doen om de overlast te verminderen aan de ene kant en burgers die de overlast zat zijn en zelf tot actie overgaan aan de andere kant en beide hebben in ieder geval hun beleving gelijk.

Voorzitter, om de drugs gerelateerde problemen meer dan tot nu toe een halt toe te roepen is meer nodig dan het huidige beleid. In de praktijk is naar onze mening het beleid teveel gericht op repressie en daarmee wordt het in de praktijk dweilen met de kraan open.
We kunnen er niet aan voorbij gaan dat Roosendaal een grensgemeente is in een land met een gedoogbeleid en onze buurlanden een andere aanpak hebben. Zoals het zich nu aan laat zien zal dat op korte termijn niet veranderen.

De SP stelt voor om in het najaar een Hoorzitting te organiseren, waarbij breder dan tot nu toe gekeken wordt naar mogelijkheden om de drugs gerelateerde problematiek het hoofd te kunnen bieden.
Naar onze mening dient er dan ook serieus gekeken te worden naar tot nu toe in Roosendaal moeilijk bespreekbare onderwerpen zoals:

• Spreiding van coffeeshops
  • Mogelijk Inrichten van een drugsboulevard, maar dan wel na goed overleg met de regio en onze zuiderburen. Terneuzen heeft dit volgens de Belgische premier goed gedaan en Maastricht niet.
  • Het reguleren van de wietteelt (de motie van SP en D’66 wordt aangehouden)
  • En alle overige mogelijke oplossingsrichtingen.

We moeten daarbij vooral ook de ervaringen met soortgelijke problematiek en oplossingsrichtingen bij andere gemeenten, zoals Maastricht en Venlo betrekken.
De uitkomsten van deze Hoorzitting kunnen dan meegenomen worden in een kaderstellende notitie van de raad aan het college.

Voorzitter veiligheid is ook meer dan drugsproblematiek. Ik heb als je de krant erop naslaat ook de indruk dat de alcohol gerelateerde problematiek hand over hand aan het toenemen is. Hier dient naar onze mening naast de drugsproblematiek meer aandacht aan besteed te worden in o.a. het onderwijs en ook wat meer handhaven van de politie zou kunnen helpen, want er zijn ook steeds meer inwoners die o.a. daardoor ’s avonds in het weekend niet meer de Binnenstad ingaan.

Ook valt op in de strategische verkenningen 2008-2012 op dat het veiligheidsgevoel in bijvoorbeeld een wijk als Kroeven, maar ook de Westrand en Kalsdonk nog te laag is. Een deel hiervan is te wijten aan overlast van rondhangende, zich vervelende jongeren.
De SP pleit ook bij deze algemene beschouwingen nog maar eens voor het intensiveren van het jeugdbeleid. Het actieplan jeugd is wat ons betreft een eerste aanzet (wel wat laat overigens), maar het is een begin. Ook hierbij geldt als boodschap aan het college dat door concrete activiteiten en daden kunnen zien dat het menens is en daarvoor zijn wat de SP betreft de daartoe bestemde financiën niet voldoende. Er is meer nodig om een actief jeugdbeleid te voeren Hier zal bij de behandeling van het actieplan en de begroting 2008 zeker op terug gekomen worden.

4. OPENBAAR GEBIED

Voorzitter, indien we het belangrijk vinden dat burgers zich verantwoordelijk voelen voor de eigen woon- en leefomgeving dan hebben we de plicht om bij klachten op het terrein van het openbaar gebied om onmiddellijk te reageren. We moeten helaas constateren dat het hier nog te veel aan schort.
Indien de gemeente met een bewonersplatform gaat schouwen dan moeten ze dat natuurlijk niet doen met de persoon die overdag verantwoordelijk is voor wat geschouwd wordt. Dan kan hij zelf z’n baas gaan vertellen wat er niet goed gaat. Voorzitter, het is te gek voor woorden maar wel de bestaande praktijk.
In die zin heeft de voorzitter van het platform Burgerhout ook groot gelijk in z’n column in de laatste Burgerhout Bode, waarin hij stelt dat het bestuur in het denken over bewonersparticipatie langzaam aan het veranderen is, maar dat er bij de ambtenaren in hun gedrag nog weinig waar te nemen is van deze beleidswijzigingen.
Voorzitter, wij kunnen in deze zaal de mooiste afspraken maken over het serieus nemen van bewoners en wat doen met hun klachten en suggesties, maar het zijn de ambtenaren van de gemeente die dit uit moeten voeren. College doe er wat aan!!! De SP wil betrokkenheid en betrouwbaarheid zien op straat in contact met de bewoners en niet alleen op papier.
Met betrekking tot de bekende hondendrollen zijn wij het helemaal eens met de voorstellen van het CDA. Het is en blijft één van de grootste klachten. Doe er meer aan dan tot nu toe. Laat de bevolking zien dat hun klachten serieus genomen worden en instrueer uw ambtenaren dat suggestief van bewoners in die richting niet weggewuifd worden.

Hiernaast maakt de SP fractie zich grote zorgen over de verschraling van het openbaar groen in Roosendaal. Misschien wel een grijsgedraaide grammofoonplaat, maar onze burgers klagen hier veel over.
Onder het mom van sociale veiligheid wordt Roosendaal bijna letterlijk kaal geschoren door het gemeentelijk Aannemingsbedrijf en burgers hebben het idee dat iedere boom die enigszins ziek is of in de weg staat gekapt wordt. Voorzitter, de werkelijkheid is natuurlijk genuanceerder, maar het beeld bestaat wel en Roosendaal wordt er niet mooier en groener van.

Voorzitter de SP wil bij dit laatste thema eindigen met waar we bij het eerste mee begonnen zijn. Voor beter en meer onderhoud van het openbaar groen kunnen we als gemeente leer- en werkbanen aanbieden. Er zijn heel veel voordelen om dit te gebruiken om jongen werklozen een baan te leren en daarmee de kwaliteit van het openbaar gebied te verhogen. Een onderdeel hiervan moet dan ook het onderhoud van fietspaden en trottoirs zijn.
Wij zijn ervan overtuigd dat door dit krachtdadig en ambitieus aan te pakken de zevensprong van wethouder Buijs gemaakt kan worden en anders zal het erg moeilijk worden om dit te bereiken en bereikt deze wethouder zijn politieke Waterloo in 2010.

Peter den Hartog
Namens de SP fractie