Halfuur vraag: Regionale synergie door komst van Rosada

31 mei 2007

Halfuur vraag: Regionale synergie door komst van Rosada

In Raadsmededeling 2006-160 Synergie Rosada: een actieplan voor de regio wordt reeds aangegeven dat in overleg met de regio een actieplan opgesteld zal worden.
Voor het realiseren van een actieplan wordt een extern bureau ingeschakeld.
De eerste stap is het verkennen van de mogelijkheden om synergie te behalen uit de komst van Rosada voor de regionale bedrijven. Na deze verkenning wordt een actieplan opgesteld.

Voor de uitbesteding van de opdracht is rekening gehouden met een bedrag van
€ 7000,- en wordt een beroep gedaan op subsidiemogelijkheden van het Regionaal Economisch ActieProgramma (REAP).

Op 29 mei jl. is een workshop gehouden over het realiseren van regionale synergie door de komst van Rosada.
Voor deze bijeenkomst zijn vertegenwoordigers uitgenodigd van de regiogemeenten (Bergen op Zoom, Steenbergen, Woensdrecht, Rucphen, Essen, Halderberge, Etten-Leur en Moerdijk). Hiernaast zijn vertegenwoordigers uitgenodigd van de categorie ondernemers (de Stok, binnenstad Roosendaal, binnenstad Bergen op Zoom, Horeca Bergen op Zoom, MKB, Kamer van Koophandel, Rosada).
Van het regionaal bestuur zijn uitgenodigd de SES, REWIN en de provincie Noord-Brabant en als overigen de VVV's en CWI's van Roosendaal, Bergen op Zoom en Breda, het ROC West-brabant en het Zoomvliet college.

Tijdens de bijeenkomst is onder andere een presentatie gegeven over resultaten van een onderzoek in opdracht van de gemeente Roosendaal door onderzoekers van ResearchNed en BMC.

De SP heeft graag antwoord op de volgende vragen:

1. waarom zijn de leden van de raad niet vooraf geïnformeerd over deze workshop en op welke wijze wordt de raad door het college geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek en de uitkomsten van deze workshop
  2. bent u met de fractie van de SP van mening dat het tijdstip van de bijeenkomst in de week dat de gemeenteraden van Roosendaal en bergen op Zoom een besluit nemen over de koopzondagen wat vreemd getimed lijkt? Zo nee, waarom niet?
  3. Is er al duidelijkheid over een mogelijke subsidie van het REAP?

Hoogachtend,

Namens de SP fractie,