Halfuur vraag: WSW wachtlijst

31 mei 2007

Halfuur vraag: WSW wachtlijst

Eind 2006 werd door de Tweede kamer een amendement van SP-kamerlid Ewout Irrgang aangenomen. In dit amendement werd 25 miljoen extra uitgetrokken voor de aanpak van de wachtlijsten in de WSW (30 885 B nr.3).

De ministers Remkes van Binnenlandse Zaken en Zalm van Financiën hebben de Tweede Kamer begin februari 2007 per brief op de hoogte gebracht over de uitvoering van het amendement. Het geld wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, maar is niet geoormerkt. Dat betekent, volgens de ministers, dat de verantwoording over het geld lokaal plaatsvindt. Wel schrijven de ministers dat de gemeenten "via de website van het gemeentefonds en de verzamelbrief van mijn ministerie worden geïnformeerd over de reden van de toevoeging van deze middelen aan het gemeentefonds, namelijk de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer om de WSW-wachtlijsten aan te pakken".

De SP heeft graag antwoord op de volgende vragen:

1. Heeft u kennis genomen van de informatie uit de verzamelbrieven van het Ministerie van SZW en Financiën en de website van het gemeentefonds? Zo nee, waarom niet?
  2. Kunt u aangeven welk extra bedrag onze gemeente ontvangt voor de WSW? Zo nee, waarom niet?
  3. Bent u het met de SP eens dat de extra middelen daadwerkelijk moeten worden besteed aan het aan de slag helpen van SW-ers die nu nog aan de kant staan? Zo nee, waarom niet?
  4. Bent u voornemens de extra middelen te "oormerken" voor de sociale werkvoorziening en dus niet over te hevelen naar de algemene middelen? Zo nee, waarom niet?
  5. Artikel 2, lid 1 van de Wet sociale werkvoorziening stelt: "De gemeente draagt er zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden".
  • Kunt u inzicht geven in de aantallen inwoners van onze gemeente die op dit moment op de wachtlijst staan voor de sociale werkvoorziening? Zo nee, waarom niet?
  • Kunt u inzicht geven in uw aanpak voor de bestrijding van de wachtlijst voor de Wsw in onze gemeente? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Namens de SP fractie,