Bijdrage 1e termijn Kadernota

28 juni 2007

Bijdrage 1e termijn Kadernota

Hieronder de bijdrage van de SP Fractie tijdens de behandeling van de kadernota op 28 juni.

Dank u voorzitter,

Na een schriftelijke eerste termijn, een debat over de thema’s participatie, mobiliteit, veiligheid en openbaar gebied en een commissievergadering over de kadernota en de gestelde vragen daarbij gaan we vanavond de kadernota vaststellen.

Voorzitter, de reacties van verschillende partijen over de inhoud van de kadernota waren niet mis; Vlees nog vis vond de CDA fractie en de coalitiepartij VVD vond dit zelfs de slechtste kadernota van de laatste jaren; globaal en weinig zeggend en De Roosendaalse Lijst vindt de kwaliteit mager.

De SP fractie wil hierbij aansluiten. Uiteindelijk ademt de kadernota een uitgeblust sfeer uit en het lijkt wel de laatste kadernota voor ophanden zijnde verkiezingen.

Op geen enkele wijze wordt inspiratie ontleend aan nieuwe ontwikkelingen in de landelijke politiek. Na de botte saneringspolitiek van Balkenende 1, 2 en 3 is er nu een kabinet dat in ieder geval in woorden werk wil maken van meer participatie van mensen, een kabinet dat gemeenten meer mogelijkheden wil geven om aan armoedebestrijding te doen, meer initiatieven op lokaal niveau wil stimuleren en zo zijn er nog meer intenties te noemen. Je zou zeggen dit geeft nieuwe energie op gemeentelijk niveau. Kansen om het beleid op een aantal onderdelen te intensiveren, bij te stellen of aan te scherpen. Maar nee, hoor dit college komt niet verder dan de constatering dat de ingezette koers doorgezet wordt, er geen nieuwe initiatieven ontwikkeld worden en en passant wordt ook nog even gemeld dat we in financieel zwaar weer terecht komen en dat daardoor bezuinigingen in 2009 en 2010 noodzakelijk zijn. Van dit laatste is de SP fractie niet overtuigd, maar dat komt beslist aan de orde bij de begrotingsbehandeling in november waar we ook de meerjarenraming bespreken.

Voorzitter de fut lijkt er volledig uit bij het college. We doen wat we beloofd hebben is het motto en daar houden we het bij.

De gemeente Roosendaal staat de komende jaren voor grote opgaven en daar dient met visie en daadkracht aan gewerkt te worden.
In dat kader is het van belang dat er door de raad keuzes gemaakt worden voor de middellange en lange termijn. De raad moet in staat gesteld worden om de inhoudelijke wensen af te zetten tegen de financiële ruimte. Hierover is de kadernota veel te vaag en we zullen dan ook een motie indienen om hier meer duidelijkheid over te krijgen.

Voorzitter, één van de doelstellingen van dit college is kansen voor iedereen en daar is de SP fractie het helemaal mee eens, maar de echte ambitie is er een beetje uit.

De kadernota komt niet verder dan een opsomming van beleid dat vorig jaar al was afgesproken. Niets over mogelijke intensivering van schuldhulpverlening, niets over de voedselbank en helemaal niets over de invoering van een kortingspas waar een meerderheid van de raad voorstander van is.

En terwijl overal in het land gemeenten leer- en werkbanen creëren voor langdurig werklozen gaat Roosendaal een onderzoek doen. Voorzitter, het college moet niet dralen, maar hier actief mee aan de slag gaan.

Andere zaken die de SP belangrijk vindt voor de komende jaren zijn:

• bewonersparticipatie (hier zal een stevige inhoudelijke impuls aan gegeven dienen te worden;
  • integraal drugsbeleid (hierover zal een motie ingediend worden)
  • jeugdbeleid (het actieplan jeugd zal in 2007 uitgewerkt worden)
  • kunst- en cultuurbeleid (wethouder u heeft nog 1 dag om met een voorstel te komen)
  • volkshuisvestingsbeleid (voldoende betaalbare woningen)
  • weg met de kaalslag (meer aandacht aan het openbaar groen)

Voorzitter, ik sluit af:
Zoals gezegd is de SP fractie niet erg enthousiast over de ontwerp kadernota. Niets nieuws, niet inspirerend, niets vernieuwend.
Wij zijn benieuwd wat de reactie van de overige partijen zal zijn en dan vooral de collegepartijen. De kritische reacties in de commissie bestuur zouden toch moeten leiden tot concrete wijzigingsvoorstellen in de vorm van amendementen en moties.

Dank u wel

Peter den Hartog