Nusent? Nu niet! Nooit niet!

10 juli 2007

Nusent? Nu niet! Nooit niet!

De twee grootste Nederlandse energiebedrijven, Essent en Nuon, willen verdergaan als één onderneming. Voorlopige naam: ‘Nusent’. Hiervoor bestaat zeker geen dringende noodzaak; de fusie is vooral voordelig voor de top van het bedrijf. In de visie van de SP horen nutsvoorzieningen thuis in handen van de overheid.

Nusent actie

Nusent zou zo’n 60 procent van de stroommarkt in Nederland in handen krijgen – een interessante overnamekandidaat voor buitenlandse energiereuzen. Het risico dat we de zeggenschap over onze eigen energievoorziening verliezen, is veel te groot wat de SP betreft.

Nu niet!

• Nu al blijkt het voor Essent en Nuon – beide ontstaan uit fusies in 1999 – moeilijk genoeg om goede service en klantvriendelijkheid te bieden. Callcenters zijn lastig te bereiken, lange wachttijden, ondeskundig personeel, rekeningen die niet kloppen. De kranten staan er vol van. En nu blijkt (onderzoek NMa) dat we ook nog te veel hebben betaald de afgelopen jaren. Snappen we meteen waar al die topsalarissen en -bonussen van betaald worden…
    Een fusie zal de situatie alleen maar verergeren. Een bijna-monopolie belooft weinig goeds voor de energieprijs; met het verdwijnen 1350 banen zal de service er niet op vooruitgaan.

Sommigen zien als oplossing om het bedrijfsonderdeel dat het elektriciteitsnet beheert af te splitsen en aan de overheid over te doen. Bij NS en ProRail zien we hoe fantastisch zo’n splitsing werkt: deze bedrijven werken regelmatig langs elkaar heen en de klant is de klos. Bovendien: ook al beheert de overheid het elektriciteitsnet naar behoren, dat betekent nog niet dat de energievoorziening gegarandeerd is.

Nooit niet!
    De stroomvoorziening is van groot publiek belang. Daarom moeten de elektriciteitsbedrijven in handen van de overheid zijn. Mensen moeten kunnen rekenen op een efficiënte, betrouwbare en duurzame energievoorziening voor een eerlijke en betaalbare prijs.

Teken hier het formulier voor of tegen de fusie en voor of tegen de verkoop van de aandelen in Essent door de provincie Noord-Brabant.

• Vul hierboven uw contactgegevens in. We gebruiken deze gegevens om persoonlijk contact met u op te kunnen nemen.