Brief aan BN DeStem

1 augustus 2007

Brief aan BN DeStem

Naar aanleiding van een column vandaag in BN DeStem is vanuit de SP Roosendaal de volgende brief naar die krant verstuurd.

1 augustus 2007

Aan de redactie Roosendaal BN/deStem

Vandaag werd ik onprettig verrast door de suggestieve column van uw redacteur, de heer Paulus Smits.
De heer Smits werpt zich zowel in zijn column als in het door hem geschreven artikel van 31 juli jl. wel erg opzichtig op als de belangbehartiger van de familie Cats en toont daarmee mijns inziens niet dat hij als journalist onafhankelijk is en zelfs rancuneuze trekjes vertoont.

In het hierboven genoemde artikel wordt op zijn minst de suggestie gewekt dat alles rond de bouw van een horeca-instelling op de hoek Zundertseweg-Rozenvendreef al in kannen en kruiken is. Niets is echter minder waar.
Aan de leden van de commissie Ruimte van de gemeenteraad is een visiedocument over Visdonk-Rozenven verstuurd op 12 juli 2007 (raadsmededeling 158-2007).
In deze Raadsmededeling is wordt gerept over een goed uitgeruste horecavoorziening aan de rand van Visdonk en het voornemen om op termijn de functie van het huidige Theehuis af te bouwen.
Dit laatste was de aanleiding voor de SP Roosendaal om een enquête te houden onder de bewoners van Roosendaal en de bezoekers van het Theehuis, maar daar kom ik later op terug.

Feitelijk ligt er op dit moment alleen een visiedocument waar zowel het Provinciebestuur als de gemeenteraad van Roosendaal nog een standpunt over in dienen te nemen.
Indien ingestemd wordt met het visiedocument zal het bestemmingsplan gewijzigd dienen te worden en vervolgens kunnen bouwaanvragen ingediend worden, waarover de gemeenteraad uiteindelijk een besluit neemt.
Het openen van de nieuwe zaak van het echtpaar Cats in 2009 is daarmee wel erg voorbarig; er is namelijk nog geen enkel besluit over genomen.
De heer Smits verwijt de SP eenzijdigheid in zijn column van heden, maar daarmee projecteert hij wel erg op zichzelf. Hij heeft de familie Cats hun verhaal laten houden en heeft geen enkel onderzoek verricht om de beweringen van het echtpaar Cats te checken bij de gemeente.

Dan de enquête van de SP Roosendaal.

Deze enquête was in eerste instantie ingegeven door de berichtgeving van BN/deStem over de ontwikkelingen in Visdonk. De relevante artikelen daarover zijn dan ook geplaatst op de website van de SP Roosendaal.
Omdat het Theehuis een grote bekendheid geniet bij Roosendalers wilden wij weten wat de mening van de Roosendalers is over het op termijn verdwijnen van het Theehuis. Hierover hebben wij zaterdag in de binnenstad en zondag in het Theehuis mensen ondervraagd.
Over de uitslag van de enquête heb ik zondagmiddag gesproken met de heer Van Veen (redacteur BN/deStem).
Hierbij heb ik de cijfers vermeld, maar ook de door veel geenqueteerden aangegeven nuancering, waarvan er drie door veel mensen genoemd zijn:

1. Theehuis moet blijven, maar moet wel opgeknapt worden;
  2. de bediening kan klantgerichter
  3. visie Visdonk wordt gebruikt om Theehuis te slopen en Catzand de mogelijkheid te geven een nieuwe zaak te openen.

Naar mijn weten heeft de heer Van Veen hierover zondagavond nog contact gehad met de heer Hiep (raadslid SP).

Het is de keuze van de redactie van BN/deStem om alleen de cijfers van de enquête te publiceren en niet de nuance eromheen. Dat kunt u de SP niet kwalijk nemen.

Wij zijn echter gesterkt in onze opvatting dat het Theehuis behouden dient te blijven, maar dat de gemeente als eigenaar dan wel voor goed onderhoud zorg dient te dragen.

Voor het overige danken wij de heer Smits voor de wijze waarop hij verslag gedaan heeft. Wellicht onbedoeld heeft hij ons en een groot deel van de Roosendaalse bevolking gesterkt in het idee dat het waarschijnlijk de bedoeling is om de ontwikkeling van Visdonk te gebruiken om het Theehuis te slopen en Catszand de mogelijkheid te bieden om een nieuwe zaak te openen.

Ik kan u dan ook melden dat de SP op korte termijn vragen hieromtrent aan wethouder Adriaansen zal gaan stellen, want de besluitvorming moet nog plaats vinden.

Ik hoop dat BN/deStem hierover objectief verslag zal doen en ik adviseer de redactie om deze klus niet in handen te geven van de heer Smits die in ieder geval getoond heeft niet objectief te zijn bij dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Peter den Hartog