Wisselend succes voor SP tijdens de Begrotingsraad

13 november 2007

Wisselend succes voor SP tijdens de Begrotingsraad

Donderdag 8 en maandag 12 november was er weer het jaarlijkse ritueel voor het vaststellen van de begroting. Het was een beleidsarme begroting, waarin geen nieuwe initiatieven door het college genomen zijn. Het college voert uit was ze in het collegeprogramma aangegeven hebben en meer niet.

Tijdens de behandeling van de kadernota heeft de SP fractie al aangegeven dat het lijkt alsof dit college al klaar is en er nieuwe verkiezingen aankomen. Het worden wat dat betreft nog twee lange jaren.
We hebben drie moties ingediend. Een motie om eerder dan in 2009 te schuldhulpverlening te intensiveren, een motie om het college te dwingen om de haalbaarheid van andere locaties dan het Zuidoostkwartier voor het Jan Tinbergencollege en het jeugdzorgcluster te onderzoeken en een motie die het college opdraagt om zo snel als mogelijk openheid van zaken te geven over Mariahove.
Te besteden.
De motie over het ZOK haalde het niet; alleen Groen Links en D’66 steunden de motie. Gevolg is dat de gemeente lijdzaam af gaat wachten hoe de besluitvorming in Den Haag zal zijn over het bouwen van scholen binnen een straal van 100 meter van een snelweg.
De derde motie over Mariahove is tijdens de raadsvergadering aangekondigd. De SP heeft als enige fractie aandacht gevraagd voor de wijze waarop het college Roosendaals meest toonaangevende historische pand voor een appel en een ei over wil doen aan Aramis en aangeeft mee te willen werken aan een eventuele uitbouw. We hebben geeisd dat Mariahove in de oorspronkelijke staat herbouwd moet worden.
De motie draagt het college op om zo snel als mogelijk openheid van zaken te geven. De wethouder heeft toegezegd om snel openheid van zaken te geven. Daardoor is de motie ingetrokken.
Bijgevoegd de eerste termijn van de SP.

Peter den Hartog
fractievoorzitter

Onderstaand de bijdrage van de SP in de eerste termijn.

1e termijn Begrotingsraad 8 november 2007

Voor ons ligt de begroting 2008 ter vaststelling. De SP heeft bij de bespreking van de begroting in de commissies al aangegeven niet erg onder de indruk te zijn van de aangeboden begroting.
De werkelijke keuzes over de lange termijn kunnen we niet maken, omdat pas in het 1e kwartaal van 2008 de financiële meerjarenraming m.b.t. de majeure projecten aan de orde gesteld zal worden. We moeten het derhalve doen met deze doorkijk tot 2011 en die behelst weinig meer dan een consolidatie van reeds vastgesteld beleid. Door het late verschijnen van de juni circulaire die we pas in september gekregen hebben is het niet mogelijk om de geldstromen n.a.v. maatregelen en extra investeringen van het kabinet mee te nemen in de begroting.
Voor de SP is dit erg onbevredigend. Bij de behandeling van de kadernota hebben we al aangegeven dat hierdoor weinig nieuw elan terug te vinden is in de voorstellen van het college.
Meer geld voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening wordt op deze wijze nog niet besteed. Wat de SP fractie betreft worden de inhoudelijke en financiële consequenties van de septembercirculaire zo snel als mogelijk uitgewerkt middels concrete voorstellen en daartoe noodzakelijk begrotingswijzigingen. Wachten op de kadernota is wat ons betreft te laat en zonde van de tijd zeker gezien het belang dat de gehele raad hecht aan het bestrijden van armoede.
Middels een motie vragen we de raad om het college op te dragen om uiterlijk
1 februari 2008 met voorstellen te komen om de € 372.000,- in dit kader te bestemmen middels een uitgewerkt raadsvoorstel.
De SP stelt voor het geld in ieder geval in te zetten voor intensivering schuldhulpverlening, een waarderingssubsidie voor de voedselbank en het professionaliseren van de armoedeteams.

Voorzitter, 7 minuten is kort vandaar dat ik hier namens de SP fractie nog enkele voor ons belangrijke onderdelen de revue zal laten passeren.

Als eerste het probleem van het Zuid Oost Kwartier. Naar onze mening moet het college niet blijven wachten op besluiten in Den Haag, maar moet er actief gezocht worden naar mogelijke alternatieven voor de nieuwbouw van het Jan Tinbergencollege en het jeugd zorg cluster. Een artikel in BN/de Stem van zaterdag jl. sprak in deze boekdelen. Een stijging van het verkeer van 30 à 50 % in zeven jaar is groot en ik ben bang dat dit alleen nog maar toe zal nemen. Voorzitter, we kunnen niet wachten op de noord oost tangent. De SP zal dan ook een motie indienen om het college op te dragen een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar alternatieve locaties.
Met betrekking tot de handhavingproblematiek van overlastgevende Polen adviseren we het college om aan te sluiten bij een door de gemeente Rotterdam te organiseren conferentie in december. Hierbij kunnen gemeente die soortgelijke problematiek ervaren de handen ineen slaan en beleid voorstellen ter voorkoming van deze overlast. Gelet op de snel toenemende problematiek is voortvarendheid vereist. Het college heeft aangegeven zelf met voorstellen te komen. Wij gaan ervan uit dat die uiterlijk 1 februari 2008 uitgewerkt zijn. Indien dit niet het geval is zal de SP fractie met een initiatiefvoorstel in deze komen.

Voorzitter, de SP is blij dat het gedram over de Cultuurnota in ieder geval gaat leiden tot een uitvoeringsplan, waarbij op inhoudelijke gronden keuzes gemaakt worden om de beschikbaar gestelde gelden ook daadwerkelijk in te zetten voor kunst en cultuur. Om het budget voor 2007 veilig te stellen wordt een motie ingediend die hopelijk overbodig is.

Voorzitter dan nog een zorgenkind: De staat van het openbaar gebied en de wegen waaronder fiets- en wandelpaden in het bijzonder. De SP Roosendaal heeft de laatste weken onderzoek verricht naar de staat van de wegen en zal daarover op korte termijn een zwartboek presenteren. Voorzitter ik ben bang dat de extra miljoen die hiervoor ter beschikking gesteld wordt niet voldoende zal zijn. Op zich is het goed dat het college toont het achterstallig onderhoud serieus te nemen en alles helpt maar er is ook meer nodig dan geld ,namelijk een ander gedrag. Burgers klagen steen en been over het late of niet reageren van de gemeente bij klachten.
Voorzitter als er iets is waar de politiek en in dit geval college en ambtenaren kunnen laten zien dat ze burgers serieus nemen dan is het hierbij. Los klachten van bewoners binnen 24 uur op en richt daar de organisatie op in. Was dit niet 1 van de doelstellingen van Beter Samen Samen Beter?
Dit geldt tevens voor het tegengaan van irritatie nummer 1 bij de bewoners, de hondenpoep. We hebben daar een keurige, maar zeer beschouwende raadsmededeling over gekregen, maar enige actie ho, maar. We hebben dit bij de kadernota al aangekaart en zullen derhalve met het CDA een motie indienen om iets tegen deze ergernis nummer 1 te gaan ondernemen.

Dan als laatste voorzitter, de teloorgang van Mariahove. Ik geloofde m’n ogen niet toe ik zaterdag de krant las. Een wethouder die 3 maanden geleden aangaf de Mariahove zeker herbouwd zal worden biedt nu het meest toonaangevende monument van Roosendaal aan de hoogst biedende aan met als extraatje de mogelijkheid voor een uitbouw. De cynici lijken gelijk te krijgen en ik durf nu al een weddenschap aan welke Roosendaalse projectontwikkelaar dit object voor een appel en een ei zal verwerven. Dit was mijn tekst van dinsdag jl. en gisteren kwam het antwoord al in BN/De Stem en ja hoor, wederom wil onze van oorsprong sociale verhuurder Aramis een toonaangevend pand in Roosendaal verwerven.
Voorzitter, indien we het geloof van de burger in de politiek (en de bewonersenquête is wat dat betreft weinig hoopgevend) niet willen vergroten dan moeten we op de wijze opereren, zoals het college op dit onderwerp opereert. Voorzitter de SP fractie wacht een raadsmededeling in deze af en zal dan een oordeel geven over het opereren van het college en wethouder Buijs in het bijzonder, maar 1 ding staat voor de SP fractie als een paal boven water. Mariahove moet in de oude staat herbouwd worden. We zullen hierover een motie indienen.
Op de ingediende amendementen en moties zullen we nader ingaan indien deze besproken worden.

Peter den Hartog
SP fractie