Enquête SP over Beneluxtrein vernietigend voor NS
Enquête SP over Beneluxtrein vernietigend voor NS
Het NS-onderzoek onder reizigers van de Beneluxtrein (de internationale treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel) deugt van geen kant, stelt de SP. De NS concludeerde onlangs dat 60 procent van de reizigers die nu de Beneluxtrein gebruikt, zal overstappen op de HSL zodra die rijdt. Maar uit een SP-enquête blijkt dat reizigers massaal hun voorkeur uitspreken voor de Beneluxtrein boven de toekomstige Hogesnelheidslijn. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Het NS-onderzoek is manipulatief en kan de vuilnisbak in. Het is er enkel op gericht het opheffen van de Beneluxtrein te versnellen.”
De enquête die afgelopen week door lokale SP-afdelingen werd gehouden, wijst uit dat zelfs wanneer de HSL geen cent duurder wordt dan de Beneluxtrein, een meerderheid van de reizigers voor de huidige trein kiest. Ruim 90 procent van de reizigers wil altijd kunnen kiezen tussen de Beneluxtrein en de Hogesnelheidslijn, die dan dus naast elkaar moeten blijven bestaan. SP-Kamerlid Roemer: “Dit bewijst wat wij al lange tijd verkondigen. Mensen willen deze trein niet kwijt.”
De NS presenteerde onlangs de resultaten van een eigen onderzoek naar de Beneluxtrein aan minister Eurlings van Verkeer. Daarin werd gesteld dat ruim 60 procent van de reizigers gebruik zou gaan maken van de HSL. Volgens de SP zijn de vragen in het onderzoek echter misleidend. Zo somde de NS acht voordelen van de HSL ten opzichte van de Beneluxtrein op, maar repte met geen woord over mogelijke verhoging van prijzen en het verdwijnen van stops op het traject. Roemer: “De NS is dus geprobeerd de minister te misleiden. Na het onderzoek van de SP is zonneklaar dat de NS niet hard kan maken dat er geen vraag meer is naar de Beneluxtrein, terwijl dit een voorwaarde was voor het opheffen van de lijn.
Wanneer de HSL tussen Amsterdam en Parijs gaat rijden, is nog steeds onduidelijk. Maar de NS heeft al aangekondigd dat de Beneluxtrein tegen die tijd wel zal verdwijnen. Tot die tijd wordt de lijn al behoorlijk uitgekleed: materieel is verwaarloosd, buitengewoon veel treinen vallen uit en de lijn heeft ruim 20 procent meer vertraging dan de gemiddelde NS-trein. “Dat zoveel mensen dan nog steeds gebruik maken van deze trein lijkt een klein wonder, maar het laat zien hoe onmisbaar de verbinding is,” aldus Roemer.
De uitkomsten van de SP-enquête onder 402 reizigers:
Wat mij betreft:
- rijdt er in de toekomst alleen een HSL van Amsterdam (via Rotterdam en Breda) naar België en Frankijk: 9,45%.
- heb ik de keuze tussen de Beneluxtrein en de HSL: 90,55%.
Voor mij als treinreiziger:
- is de HSL geen alternatief (bijv. omdat de trein niet bij mij in de buurt stopt): 55,76%.
- is bij gelijke prijs de HSL te verkiezen boven de Beneluxtrein: 33,77%.
- is bij een 25% hogere prijs de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein: 8,64%.
- is bij een prijsverhoging van 50% of meer de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein: 1,83 procent.
Absoluut | Percentage | ||
Wat mij betreft | rijdt er in de toekomst alleen een HSL van Amsterdam - via Rotterdam en Breda - naar België en Frankijk. | 38 | 9,45% |
heb ik de keuze tussen de Beneluxtrein en de HSL. | 364 | 90,55% | |
Voor mij als treinreiziger | is de HSL gen alternatief (bijv. omdat de trein niet bij mij in de buurt stopt). | 213 | 55,76% |
is - bij gelijke prijs - de HSL te verkiezen boven de Beneluxtrein. | 129 | 33,77 | |
is - bij een 25% hogere prijs - de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein. | 33 | 8,64% | |
is - bij een prijsverhoging van 50% of meer - de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein. | 7 | 1,83% |