SP en D66: stop met dat Zuidoost-Kwartier

30 januari 2008

SP en D66: stop met dat Zuidoost-Kwartier

Woensdag 30 januari 2008 - ROOSENDAAL - 'Onbehoorlijk bestuur.' 'Onfatsoenlijk om niet te wachten op reguliere besluitvorming.' 'Dit gaat tegen de spelregels van de democratie in.'.

In een ultieme poging de voorbereiding van de ontwikkeling van het Zuidoost-Kwartier (ZOK) te stoppen, komen de fractieleiders Ton Schijvenaars (D66) en Peter den Hartog (SP) morgenavond op de raadsvergadering met de motie 'zok even op hok'.

Beide heren hebben geen goed woord over voor de manier waarop het college van B en W meent de voorbereiding van het project (Jan Tinbergen College, zorgcentrum, woningen) door te kunnen zetten, ondanks de komende Algemene Maatregel van Bestuur die de regering heeft aangekondigd.

Het college ziet geen problemen, want de luchtvervuiling ter plekke blijft onder de norm. D'66 en de SP zien die problemen wel. Ze wijzen op de oproep van de minister terughoudend te zijn met gevoelige bestemmingen, zoals scholen langs drukke rijkswegen, zelfs wanneer de huidige norm voor luchtkwaliteit gehaald zou worden. "Het is altijd beter ten halve te keren dan ten hele te dwalen", stellen beide indieners. En: "Voor het JTC is al jaren een uitstekende locatie beschikbaar aan het Zand."