Roosendaalse treindienstleiders waarschuwen ProRail

19 februari 2008

Roosendaalse treindienstleiders waarschuwen ProRail

Van onze verslaggever
Wanneer je op het station Roosendaal vanaf spoor 4 richting het RBC-stadion kijkt dan zie je aan je rechterkant, tussen de gebouwen van de goederendienst en de oude Seinpost B, een gebouw met het opschrift ProRail. Hier vandaan besturen de treindienstleiders het treinverkeer in heel Zuidwest Nederland.

Onlangs heeft dit personeel een brandbrief naar de directie van ProRail gestuurd (zie de link onderaan), om te waarschuwen voor de gevolgen van de toenemende werkdruk.
Via de website treindienstleider.nl heeft deze brief landelijke aandacht gekregen bij de collega’s op de andere 13 posten in Nederland. Overal is de brief met algehele instemming ontvangen en heeft het personeel massaal getekend.
Volgens een anonyme zegsman gaat het om meer dan alleen de werkdruk. “We krijgen steeds meer zaken op ons bordje geschoven. Onze hoofdtaken, de uitvoering van de dienstregeling en het waarborgen van de veiligheid, komen daardoor steeds meer in de verdrukking. Dat de reiziger er tot nu toe weinig van merkt is alleen te danken aan de inspanning van het uitvoerende personeel van alle spoorbedrijven. ”
Ondertussen heeft de directie van ProRail toegezegd om op zo kort mogelijke termijn een gesprek met de Roosendaalse treindienstleiders te willen voeren.