Advies Bezwaarschriftencommissie over Koopzondagen ter zijde geschoven door het College.

4 maart 2008

De SP fractie heeft dinsdag 26 februari tijdens een vergadering van de commissie Bestuur zijn verontwaardiging uitgesproken over het besluit van het college van BenW om het advies van de Bezwaarschriftencommissie ter zijde te schuiven.
Op zich kwam dit besluit niet als een verassing, want het is overduidelijk dat het college trouw de belangen van (vooral) Rosada en het grootwinkelbedrijf behartigt.

Een kraakhelder advies van de commissie wordt door het college in een verweer van “slechts” 29 pagina’s terzijde geschoven. Met het motto “”wie schrijft die blijft” wordt naar het ene doel dat er is geredeneerd, namelijk dat de 52 koopzondagen voor Rosada op juiste gronden genomen is.
Een jaar nadat een motie in de gemeenteraad behandeld is over het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling geeft wethouder Pelle toe dat het voorstel dat het college destijds ingediend heeft ten onrechte Rosada als toeristische trekpleister als grond gebruikte. De 120.000 overnachtingen waren destijds een belangrijk argument en zijn nu niet meer van belang. Er wordt nu achteraf een definitie gehanteerd voor het begrip toerisme en zo worden er nog diverse argumenten gebruikt, waarmee duidelijk gemaakt wordt dat het voorstel dat het college in mei 2007 aan de raad aangeboden heeft inhoudelijk niet deugde.
Dat is echter geen bezwaar zegt wethouder Pelle, want het is uiteindelijk de Raad die een besluit genomen heeft en dat kan je het college niet verwijten.
Zo probeert Pelle zich er als een echte PvdA'er onderuit te draaien.
Het is duidelijk dat er geen echte argumenten zijn om het advies van de bezwaarschriftencommissie af te wijzen en worden er louter gelegenheidsargumenten gebruikt.
Gezamenlijk met de fractie van Groen Links zal in de Raadsvergadering van 13 maart a.s. een motie van afkeuring ingediend worden over de handelwijze van vooral wethouder Pelle bij het dossier koopzondagen.

Het is maar goed dat de Tweede kamer dit jaar nog een aanscherping van de Winkeltijdenwet zal behandelen, want als meer gemeenten in Nederland het voorbeeld van Roosendaal gaan volgen, wordt het op de zondagen een grote winkelchaos.

Peter den Hartog
SP fractie