SP: opheldering garage

11 maart 2008

SP: opheldering garage

De fractie van de SP heeft gisteren een interpellatiedebat met wethouder Lok aangevraagd over zaken rond de parkeergarage op de Nieuwe Markt. De SP wil initiatieven en duidelijkheid van de wethouder, nu het helder is dat de opening nog enige tijd op zich zal laten wachten.

Geachte voorzitter,

De raad van de gemeente Roosendaal bijeen op 13 maart 2007

De volgende vragen zijn onderwerp van interpellatie,
1. Op welke wijze zal het college van B en W ondernemers van de Nieuwe Markt compenseren voor de gederfde inkomsten als gevolg van de vertraagde oplevering van de parkeergarage Nieuwe Markt? Naar de mening van de SP zou deze compensatie gegeven kunnen worden in de vorm van aanvullende consumentenacties tot aan de opening.
2. Is het college van B en W hierover in overleg met betrokkenen?
3. Zo ja, met wie wordt er overlegd en wat zijn de plannen?
4. Zo nee, waarom niet?

Het college wordt verzocht deze vragen tijdens de interpellatie te beantwoorden en met de raad hierover in debat te gaan.

Toelichting:

De SP fractie wil het college van B en W interpelleren inzake de activiteiten die het college voornemens is in te zetten ter compensatie van de vertraagde oplevering van de parkeergarage Nieuwe Markt. De SP-fractie is van mening dat de betrokken ondernemers waar mogelijk middels een actieve inbreng van de gemeente enigszins gecompenseerd dienen te worden.

De voorzitter van het college van B en W heeft tijdens een bijeenkomst van het Presidium op 23 januari jl. een raadsmededeling toegezegd over het flankerend beleid dat ten gevolge van de vertraagde oplevering van de parkeergarage aan de Nieuwe Markt zal worden ingezet. De SP heeft vervolgens tweemaal het college via de griffie om deze Raadsmededeling verzocht. Tot op heden heeft de fractie geen (openbare) informatie hierover ontvangen.

In de commissie Bestuur van 26 februari jl. heeft ondergetekende daarom een 24-uursvraag ingediend. Hierbij zijn onder andere de volgende vragen gesteld:
• Is het college van mening dat de gedupeerde ondernemers recht hebben op enige compensatie voor de latere in gebruik name van de parkeergarage in de vorm van flankerend beleid?
• Is er momenteel overleg met de direct betrokkenen over mogelijk flankerend beleid in de periode tot de opening?
• Zo nee, waarom niet en zo ja, met wie wordt er overlegd en wat zijn de plannen?

Wethouder Lok heeft tijdens de commissievergadering alleen gemeld dat er met de klankbordgroep Nieuwe Markt gesproken wordt over activiteiten rond de opening van de Parkeergarage. Hij is daarbij niet ingegaan op de gestelde vragen die betrekking hebben op de periode van nu tot aan de opening.
Ook stelde de wethouder, op een vraag mijnerzijds over de communicatie met de ondernemers en de burgers, dat er niet gecommuniceerd werd omdat er niets te melden was.

De SP fractie voelt zich door de wijze waarop de wethouder is ingegaan op de 24-uurs vraag, met een kluitje in het riet gestuurd. Zij hoopt dat de raad d.m.v. deze interpellatie meer zicht krijgt op de wijze waarop het flankerende beleid in deze wordt ingezet

Peter den Hartog
SP-fractie