Wethouder Lok klungelt voort bij parkeergarage Nieuwe Markt

4 maart 2008

Wethouder Lok klungelt voort bij parkeergarage Nieuwe Markt

De wethouder maakt er een potje van; hij informeert de raad onvoldoende, beantwoordt vragen niet. Tijd om het veld te ruimen.

De soap rond de bouw van de parkeergarage aan de Nieuwe Markt is weer een nieuwe aflevering rijker. Terwijl iedereen die regelmatig op de Nieuwe Markt rond loopt kan zien dat er nauwelijks activiteiten zijn en de opening op zich laat wachten, houdt het college van BenW de kaken stijf op elkaar en is het oorverdovend stil.
Het college denkt dat ze er vanaf komen door de raad via het Presidium vertrouwelijk te informeren over de voortgang. De SP fractie is hier tegen.
We hebben er op zich begrip voor dat er over de inhoudelijke problemen over de voortgang tussen de gemeente als opdrachtgever en de aannemer Strukton geen openbare mededelingen gedaan worden, omdat dat het (financiële) belang van de gemeente kan schaden. Maar er is meer. Wij pleiten er al maanden voor dat de gemeente het voortouw neemt om in overleg met de betrokken extra activiteiten te organiseren en zodoende de gedupeerde ondernemers enigszins te compenseren. Deze ondernemers is de toezegging gedaan dat de garage op 1 november 2007 geopend zou zijn en als het een beetje tegenzit wordt de garage misschien wel een jaar later op 1 november 2008 geopend.
Ondanks een toezegging van de voorzitter van het college burgemeester Marijnen dat er een Raadsmededeling zou komen over mogelijke activiteiten om de ondernemers te compenseren (flankerend beleid), kwam dit er niet en wethouder Lok gaf niet eens een antwoord op onze vragen tijdens de commissie Bestuur van 26 februari jl. De raad wordt hier voor de tweede keer genegeerd door deze wethouder en wat dat betreft is de maat voor de SP fractie vol. Hiernaast heeft deze wethouder na de commissievergadering een interview gegeven aan Omroep Brabant dat uiterst gênant en schadelijk voor de gemeente Roosendaal genoemd kan worden.
Terwijl de ondernemers en de burgers van Roosendaal zich al maanden afvragen wanneer de parkeergarage open gaat wordt de gemeenteraad niet geïnformeerd en zelfs genegeerd door het consequente onbeantwoord laten van vragen. Via de griffie is inmiddels twee keer gevraagd naar informatie
De SP fractie zal in overleg met de andere oppositiepartijen voor de raadsvergadering van 13 maart a.s. een Interpellatiedebat aanvragen en daarbij de wethouder aanspreken op zijn functioneren bij dit dossier.
Het is niet in het belang van Roosendaal dat deze wethouder blijft zitten en ik ben benieuwd of de Roosendaalse Lijst nu nog van mening is dat het om “pragmatische” redenen beter is dat deze wethouder aanblijft.

Peter den Hartog
SP fractie