Mega-supermarkt of betere voorzieningen

7 mei 2008

Mega-supermarkt of betere voorzieningen

De gemeenteraad heeft op 17 april 2008 de door het college van B&W opgestelde detailhandelsnota door de gemeenteraad vastgesteld moet worden.
Inmiddels is duidelijk dat hierover in de Raad van 3 juli besluiten genomen zullen worden.
Eén onderdeel van de Detailhandelsnota zal de discussies de komende tijd in sterke mate bepalen, namelijk de mogelijke komst van een mega-supermarkt in Roosendaal en de plaats waar deze gevestigd moet worden.

De SP fractie heeft hierover nog geen standpunt ingenomen en zal de komende weken goed luisteren naar de mening van vooral de burgers in Roosendaal over dit onderwerp. Op zaterdag 19 april jl. hebben we de winkelende bewoners gevraagd naar hun mening en deze waren erg verdeeld: 47% voor, 42% tegen en 11% heeft geen mening.
Over twee belangrijke onderdelen van de besluitvorming was er echter grote overeenstemming. De mogelijke komst van een mega-supermarkt mag geen negatieve gevolgen hebben voor het voorzieningenniveau van de supermarkten in de wijkcentra en indien een keuze gemaakt moet worden voor een mogelijke locatie Beethovenlaan (terrein Super de Boer) of Oostpoort is men bijna unaniem van mening dat de Oostpoort de beste locatie is, omdat het parkeren bij Super de Boer nu al een groot probleem is.

Op dinsdagavond 13 mei a.s. heeft de afdeling Roosendaal van D’66 een discussieavond georganiseerd om 19.00 uur in het RBC stadion over de Detailhandelsnota. Dit wordt een interessante avond, want zowel de belanghebbende voor een megasupermarkt (AH) als de pleitbezorger voor de wijksupers (Plus) zullen daar aanwezig zijn en hun visie uiteenzetten. Ondergetekende zal namens de SP Roosendaal het woord voeren.

Bij de overwegingen om een definitief standpunt in te nemen zijn voor de SP fractie drie aspecten van belang.

1. het voorzieningenniveau van de wijksupermarkten.
Indien de komst van een megasupermarkt negatieve effecten heeft voor de supermarkten in de wijken dan zijn wij tegen de komst van een megasuper. Het voorzieningenniveau in de wijken dient op peil te blijven en wat ons betreft zelfs versterkt te worden. We moeten juist investeren in de leefbaarheid van wijken en buurten en daar hoort een goed voorzieningenniveau zeker bij.

2. de plaats van een megasupermarkt.
Wij zijn er niet voor dat er Super de Boer aan de Beethovenlaan uitgebreid wordt. De parkeerproblemen zijn nu al groot en worden alleen maar groter bij een uitbreiding. Wij denken dat op dat terrein een kleinschalige woonvoorziening kan komen, indien mogelijk een megasupermarkt op een andere plaats gerealiseerd wordt.

3. koopzondagen
Net als bij de besluitvorming over het Factory Outlet Center (Rosada) wordt er in de Detailhandelsnota met geen woord gerept over de koopzondagen. Je kunt er natuurlijk gif op innemen dat AH 7 dagen per week op wil zijn als zij een megasupermarkt in Roosendaal gaat bouwen. Voor de SP is en blijft dit onbespreekbaar en de dood in de pot voor de kleinere supermarkten in de wijkcentra. Wethouder Pelle doet ook nu weer alsof zijn neus bloedt en zei tijdens de commissievergadering “dat het elke ondernemer in heel Roosendaal vrij is om een verzoek te richten aan de gemeente Roosendaal om het koopzondagenregime te veranderen”.
De SP zal er in ieder geval voor zorgen dat de koopzondagen een onderdeel van de besluitvorming zullen worden, zodat er een duidelijke raadsuitspraak ligt en wat ons betreft blijft het bij maximaal 12 goed georganiseerde koopzondagen per jaar in heel Roosendaal (dus ook Rosada)

Ook uit politiek oogpunt wordt het een interessant onderwerp, omdat twee coalitiepartijen in de gemeenteraad zich al vastgelegd hebben met een volstrekt verschillend standpunt. De Roosendaalse Lijst, die bijna altijd het college volgt, heeft nu al een standpunt ingenomen tegen de komst van een mega-supermarkt, terwijl de VVD fractie al voor de komst aan de Oostpoort gepleit heeft. Het wordt politiek gezien in ieder geval een warme zomer.

Meningen,suggesties zijn van harte welkom.

Namens de SP fractie,

Peter den Hartog (fractievoorzitter)
roosendaal@sp.nl