Standpunt SP fractie over ballcourt in de Kroeven

22 juni 2008

Standpunt SP fractie over ballcourt in de Kroeven

Op 7 mei en 4 juni hebben leden van de SP Roosendaal de landelijke ZO-krant van de SP huis aan huis bezorgd in Kroeven Zuid-Oost.
Hierbij hebben we van ongeveer 200 bewoners gehoord wat hun standpunt is over het te ontwikkelen ballcourt naast de Wieken.
Op woensdag 18 juni wordt dit agendapunt behandeld in de commissie Samenleving van de gemeenteraad.

Wij hebben veel reacties uit de directe omgeving van het te bouwen ballcourt gekregen en dat heeft ons erg geholpen bij het bepalen van ons standpunt. Wij vinden het belangrijk om als politieke partij goed te luisteren naar de mening van bewoners bij de inrichting van hun directe woonomgeving en daar ook echt iets mee te doen.

Over het ballcourt zijn de meningen van de bewoners vrij duidelijk. De bewoners die dicht bij de Wieken wonen zijn vrijwel unaniem tegen vooral vanwege de te verwachten overlast. De overige bewoners zijn in meerderheid tegen (plusminus 60%), waarbij diverse redenen gebruikt worden. Er zijn onder andere zorgen over de jeugd die nu gebruik maakt van het grasveld waar het ballcourt komt. Waar moeten zij gaan spelen? Er is vrees dat probleemjongeren uit andere wijken in de avond naar het ballcourt komen en er is boosheid over de wijze waarop de gemeente, SIW en Aramis dit naar de mening van veel bewoners door trachten te drukken.
De omstreeks 40% van de bewoners die voor zijn hebben over het algemeen dezelfde redenen namelijk dat het goed is dat er meer speelgelegenheid komt voor de jongeren. Voor hen weegt dit zwaarder dan mogelijke overlast.

Er was voor ons duidelijk een dilemma bij het bepalen van ons standpunt. Enerzijds vinden we het erg belangrijk dat er in woonwijken voldoende speelgelegenheden voor de jeugd zijn en dat is ook zeker het geval in de Kroeven. Anderzijds hechten we ook veel belang aan de visie van de bewoners en vinden we dat daar serieus mee omgegaan dient te worden.

Duidelijk is het dat er in het traject vanaf eind 2006 tot nu toe veel misgegaan is. Wij hebben inmiddels sterk de indruk dat Aramis op de achtergrond veel druk gezet heeft op dit project en dat het de SIW wel erg goed uitkomt dat er een dergelijk faciliteit naast de Wieken gepland is. Ook vinden wij het merkwaardig dat vorig jaar het bestuur van het bewonersplatform erg kritisch was en dat nu een nieuw bestuur voorstander is. Wat is de rol hierbij geweest van de SIW, die een grote rol heeft bij het vullen van de besturen van de platforms?
Ook de totstandkoming van het informatieboekje Sportstimulans Kroeven is uiterst merkwaardig. Een ambtenaar heeft met enig plak- en knipwerk een boekje gemaakt dat op onderdelen helemaal niet klopt.
Ook hebben wij nergens een serieus antwoord gekregen op het onderzoek naar alternatieven. De wethouder stelt enkel dat dit het beste alternatief is, maar meldt niet wat er verder onderzocht is.

Al met al zijn wij van mening dat het te ontwikkelen ballcourt op deze plaats beter niet kan. Wij zijn er wel een voorstander van om het grasveld naast te Wieken meer in te richten als speelveld voor de jeugd door het plaatsen van doeltjes etc.
Naar een locatie voor een ballcourt waar o.a. activiteiten voor de doelgroep overlastgevende jeugd georganiseerd worden moet verder gezocht worden, waarbij wij de ruimte achter winkelcentrum de Lindenburg in Langdonk zeer geschikt vinden.

Wij brengen onze visie in tijdens de commissie en stellen voor om het ballcourt niet aan te leggen naast de Wieken.

Namens de fractie van de SP
Peter den Hartog
Fractievoorzitter