Arbeidsmigranten in de Molenstraat

16 september 2008

Arbeidsmigranten in de Molenstraat

Het huidige beleid van het college van BenW met betrekking tot arbeidsmigranten uit midden- en oost europa schiet schromelijk tekort. Het college praat veel, schrijft veel en gedoogt veel, maar echt perspectief bieden op een oplossing voor zowel de Roosendaalse burger die last ondervindt als de arbeidsmigrant die vaak uitgebuit wordt door huisjesmelkers en malafide uitzendbureaus doet het college niet.
Hieronder een bijdrage van de SP fractie in de commissie Samenleving van woensdag 10 september jl. Samen met de fractie van D’66 wordt gekeken naar mogelijkheden om het beleid te activeren.

1. Inleiding
Deze notitie is helaas een treffend voorbeeld van een papieren tijger die aantoont dat het college geen enkele bestuurskracht toont om door te pakken. Schijnbaar volgt het college de strategie van vooral veel praten, veel onderzoeken, veel procedures volgen, veel beloftes doen, maar uiteindelijk weinig tot niets doen!

In mijn betoog zal ik ingaan op een historische context en het benoemen van de nuchtere feiten.

2. De context

a. Problemen ontwikkelen zich al tijd het eerst en het snelst in kwetsbare gebieden; de problematiek van de huisvesting arbeidsmigranten is weliswaar van recente datum, maar is wel een onderwerp dat snel en onbeheerst om zich heen slaat.
    b. Een van die kwetsbare gebieden is de binnenstad en meer in het bijzonder de Molenstraat waarover al in 1993 (15 jaar geleden de noodklok werd geluid met het verschijnen van de Integrale Ontwikkelingsvisie Molenstraat e.o.
    c. In de loop der jaren zijn daar grote concrete problemen bijgekomen zoals de drugsproblematiek, de verloedering, de huisjesmelkers, de verkeersafwikkeling en de huisvesting arbeidsmigranten.
    d. Maar ook zijn er allerlei bestuurlijke problemen bijgekomen zoals een bestemmingsplan binnenstad en een paraplubestemmingsplan dat slecht of niet op elkaar aansluit en uiteindelijk weer zorgt voor juridische ontsnappingen op grond van het zogenaamde overgangsrecht.
    e. Maar denk ook aan landelijke wetgeving op het gebied van arbeidsmigranten, uitspraken van de Raad van State en talloze wetten en regels die door de afdeling vergunningen en de afdeling handhaving op een bijzondere eigenwijze worden toegepast. Ik bespaar u de concrete voorbeelden, maar op verzoek zal ik de commissie en het college met plezier een ordner met relevante voorbeelden toesturen!
    f. Maar denk ook aan de bestuurlijke versnippering waarbij alle wethouders en ook de burgemeester wel een of meerdere facetten van de problematiek op elkaar moeten afstemmen en dat met een ambtelijke organisatie die in ieder geval nog veel ruimte heeft om beter en eerder met elkaar samen te werken. Er is te weinig afstemming!
    g. Natuurlijk is het een stapje vooruit dat wethouder Jongmans nu de hele problematiek onder zich heeft genomen, maar veel verder dan onderzoeken en praten over een halfslachtig convenant met uitzendbureaus is hij niet gekomen. In de afgelopen 15 jaar is bereikt dat het Wonen, Werken en Welzijn in de oude binnenstad (het Credogebied) sterk is verslechterd. Morgenavond besteed Netwerk op Nederland 2 hieraan aandacht.
    h. In die zin is het ook logisch dat er nu een BIM op tafel ligt waarin de bewoners ZELF het voortouw hebben genomen om te komen tot een integrale aanpak

.

3. De feiten

a. De beleidsnotitie heeft geen rekening gehouden met de actualisering van de SRE nota (waarin expliciet staat het bijhouden van een nachtregister) zoals dat inmiddels wel provinciaal beleid is geworden!
    b. Het besluit brandveilig gebruik bouwwerken (recente publicatie staatsblad) treedt per 1 oktober in werking en is in de beleidsnotitie niet verwerkt (hierbij is wooneenheid bij kamerverhuur gedefinieerd als een gedeelte van een woonfunctie voor een individueel huishouden bij kamergewijze verhuur. Waarom moet deze verwerking nog plaatsvinden?
    c. Er is geen paraplubestemmingsplan (komt er wel) maar in de tussentijd wordt er dus maar gedoogd op basis van het vigerende bestemmingsplan, terwijl er via APV en overige bestaande wet- en regelgeving wel per direct kan worden optreden. Als men dat tenminste wilt…
    d. Een beleidsnotitie heeft feitelijk nul en generlei waarde en vormt slechts een denkkader voor toekomstige wijzigingen op het gebied van (paraplu)bestemmingsplan, vergunningen, verordeningen enzovoorts. Het recent door de gemeente aangenomen BP binnenstad ligt nog bij de provincie voor goedkeuring!
    e. Het enige min of meer concrete dat de wethouder aan het doen is betreft het ontwikkelen van een zogenaamd convenant zonder dat daarbij nu echt sprake is van SMART afspraken. En hierbij komt nog dat het gebaseerd is op een verouderde notitie arbeidsmigranten die zonder overleg met omliggende gemeentes is vastgesteld, waarom?
    f. De problematiek van de huisvesting arbeidsmigranten is inmiddels een problematiek geworden die in veel meer kwetsbare gebieden van Roosendaal toeslaat is. Behalve het Credo gebied heeft ook Kalsdonk en vele andere wijken en dorpen in toenemende mate last van het ontbreken van daadkracht bij het college

4. Conclusie

a. De SP en D’66 hebben vorig jaar al een eerste discussieavond gehouden over deze huisvestingsproblematiek en een heldere conclusie toen al was dat deze migranten hier komen voor het werk en dat zij zo goedkoop mogelijk willen wonen; de toen al aangedragen oplossing van werkhotels wordt door de doelgroep omarmd, helaas werkt Roosendaal niet mee en worden zij door Roosendaal gedwongen om in te gaan op de goedkope en mensonterende oplossingen van huisjesmelkers.
    b. Het enige dat Roosendaal heeft gedaan is het probleem laten groeien door wel te praten en te onderzoeken maar niet te handelen. Zelfs wetten en regels worden door Roosendaal handig omzeild en burgers worden gedwongen om keer op keer via allerlei procedures en bezwaarschriften haar gelijk te halen
    c. Voorzitter, De SP en D’66 zijn van mening dat:
    i. Deze beleidsnotitie in deze vorm de prullenbak in kan

1. tenzij deze wordt geactualiseerd
    2. tenzij er SMART acties worden gedefinieerd
    3. tenzij de gemeente nu daadwerkelijk gaat optreden met serieuze vergunningverlening (gebruikmakend van bibob) en handhaving
    ii. De problematiek van arbeidsmigranten is in essentie zeer eenvoudig waarmee ook de oplossing net zo eenvoudig is t.w. Werkhotels
    iii. De problematiek in met name de kwetsbare gebieden een versnelde en daadkrachtige en integrale aanpak vereist
    iv. Het jammer is dat het bestuur vooral kijkt naar de procedurele kanten van de zaak en te weinig naar de menselijke kanten van de zaak
    5. de SP en D66 zullen afhankelijk van de reactie van de wethouder een motie overwegen met als doel
    a. Een geactualiseerde SMART notitie
    b. Aanpassingen APV om wel te kunnen optreden tegen vele vormen van overlast
    c. Toelaten van werkhotels voor alle arbeidsmigranten (Polen, Roemenen, Bulgaren e.a.)