Column Hugo Polderman "mag Lok blijven"

5 september 2008

Column Hugo Polderman "mag Lok blijven"

Oud fractie voorzitter Hugo Polderman geeft zijn kijk op de ontwikkelingen rondom de huidige college onderhandelingen. Zijn stelling is dat de fractie terecht de onderhandelingen heeft afgebroken. Hij tipt op het aanblijven van wethouder Lok. Eens of oneens reageer op onze pol.

Vanuit “Den Haag” krijg ik natuurlijk niet precies alles mee van wat er allemaal aan de hand is in de Roosendaalse gemeenteraad maar ik krijg wel stellig de indruk dat er vreemde dingen gebeuren in mijn stadje.

Het begon in juni met struikelpartij van wethouder Buijs. Het precies volgens alle regeltjes innen van de kosten van de riolering in het buitengebied, bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Jammer voor Buijs, einde wethouder Buijs.

Maar het is vreemd dat de grootste brokkenpiloot van het college wethouder Lok zich veel meer blunders mag veroorloven. Het hele debacle van de oplevering Nieuwe Markt is zijn pakkie an. Heel Roosendaal weet dat hij daar wel heel erg een zootje van gemaakt heeft. Maar Lok blijft gewoon. Wel zegde de PvdA en de Roosendaalse Lijst het vertrouwen op in coalitie genoot de VVD. Dat gebeurde, zo las ik in de krant, op het café terras na het wegsturen van wethouder Buijs. De ruzie tussen de coalitiegenoten leidde echter niet tot de val van het hele college. Nee men ging eerst maar eens op vakantie. Maar eerst kondigde superwethouder Jantje Pelle nog even aan dat hij een betere baan had gevonden hij gaat per 1 oktober werken bij de Brabantse Ontwikkeling Maatschappij. Een lobby club van Brabantse industriëlen. Maar ook dat was nog geen reden voor onze heren bestuurders om hun wel verdiende vakantie even op te schorten en de zaken eerst te regelen.

Onze burgemeester Marijnen had het ook te druk. Zijn grootste zorg was of hij wel herbenoemd zou worden. Ach ja als je 63 bent is het ook niet zo eenvoudig om nog elders te beginnen. De beste man wil dus rustig uitbollen in zijn vertrouwde Roosendaal. Wel een beetje sneu dat het nu zo’n rommeltje is.

Maar goed eerst vakantie dus, en begin september kwam er een extra raadsvergadering die besloot dat het college nog steeds kon blijven zitten. En sinds half augustus wordt er best wel hard gewerkt door PvdA en RL aan het zoeken naar andere partners voor de weggezonden VVD. Want hoewel men VVD wethouder Lok gewoon laat zitten en laat voort klungelen met de zoveelste uitstel van de oplevering van de Nieuwe Markt, hebben PvdA en RL geen vertrouwen meer in de VVD als zodanig, en zoeken ze dus een vervanger voor Lok zijn partij.

Eerst wilden ze een zo breed mogelijk nieuw college dus zo ongeveer alle partijen behalve de VVD. D66 trapte het als eerst af, daarna gaf het CDA er de brui aan, en na de chaotische raadsvergadering van begin september gaf ook de SP fractie het op. “Dat wordt niks”, was de nuchtere conclusie van onze fractievoorzitter Peter den Hartog. Echter zo niet Jan Peeters van Groen Links. Zijn partij zit met 2 zetels in de raad waarvan ze er één te danken hebben aan de lijstverbinding met ons, ze zitten dus eigenlijk half op onze 4de zetel. Samen hebben PvdA RL en GL dus net 18 zetels van de 35 totaal. Dat is dus een “riante”meerderheid van één zetel. En dat terwijl Paul Klaver van de PvdA er naar streefde om een zo breed mogelijk college te vormen, en hij er geen heil in zag om met drie partijen PvdA RL en CDA een college te vormen, goed voor 22 zetels. Te smal vond Klaver, 18 is dus breder dan 22.

De SP is naar mijn mening terecht uit de onderhandelingen gestapt omdat als de SP bestuurt er ook wat te besturen moet zijn. Toen na de verkiezingen wij bereid waren om voor het eerst een min of meer links college mogelijk te maken kozen de PvdA en de RL voor een combinatie over rechts met de VVD. En nu het op hun eigen gemodder en geklungel uiteindelijk toch halverwege de rit gevallen is zou de SP aan kunnen schuiven. Maar dat is geen besturen dat is een rit met een volstrekt verkeerde koers uitbollen. Samen met de burgemeester de tijd uitdienen, Nee dan maar verder in de oppositie. Zet ‘m op fractie !

Ondertussen zitten de drie beoogde college partijen natuurlijk wel met de personele vraag. Wie moet Buijs opvolgen, wie moet Pelle opvolgen. Ik tip op Lok, die heeft de beste papieren. Indertijd ook als onbekende joker door de VVD naar voren geschoven kan deze man, die zich blijkbaar alles kan veroorloven, nu kiezen voor welke van de drie partij hij zich zal laten kandideren, PvdA, RL of GL. Let op, ondanks alles: Lok mag blijven, Roosendaal verdient het.

Hugo Polderman Oud fractievoorzitter,